De regionale luchthaven van Noord-Holland-Noord

Contactadres

Luchthavenweg 10A
1786 PP Den Helder

Telefoon: +31 (0) 223 - 635 666
Fax: +31 (0) 223 - 660 892
E-mail: info@denhelderairport.nl

 

Post en vracht offshore

Luchthavenweg 10
1786 PP Den Helder

Vermeld hierbij duidelijk de vracht afhandelaar, het platform, oliemaatschappij en contactpersoon.

Geschiedenis

Ontstaan

In de jaren zestig kwam de offshore-industrie in de Nederlandse sector van de Noordzee op gang. Begin jaren zeventig besloot oliemaatschappij Placid om als eerste helikoptervluchten te gaan uitvoeren vanaf de toen nieuw aangelegde gemeentelijke helihaven in Den Helder. Later zouden ook de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) en Elf Petroland dit voorbeeld volgen. Het werd op een gegeven moment zo druk, dat het gebrek aan ruimte zeer nijpend werd.

 

De Gemeente Den Helder nam derhalve het besluit om naast marinevliegkamp De Kooy een stuk grond van Domeinen te pachten en hierop een nieuwe helihaven aan te leggen. Er kon medegebruik worden gemaakt van de start/landingsbaan, brandweer, verkeersleiding en meteo van marinevliegkamp de Kooy. Het stationsgebouw kon in mei 1981 worden geopend. Verder werd met de betrokken oliemaatschappijen overeengekomen dat zij voor een periode van tien jaar garant zouden staan voor de exploitatiekosten. Omdat dit laatste voor hen in feite een branchevreemde activiteit was, stapten de maatschappijen er na deze periode weer uit. Hierop besloot de Gemeente Den Helder samen met KLM Noordzee Helikopters een BV op te richten, die drie jaar later werd omgezet in een CV. Het KLM-belang is inmiddels overgenomen door CHC Helicopters.

 

Ontwikkeling faciliteiten

Na de oprichting van de B.V. volgden de ontwikkelingen elkaar in snel tempo op. In 1991 werd het stationsgebouw aanzienlijk uitgebreid en liet het voormalige KLM ERA Helicopters een grote hangaar bouwen. Tegelijkertijd werd het Instrument Landing System (ILS) in gebruik genomen zodat het vliegverkeer ook onder slechte weersomstandigheden doorgang kon vinden.

Het jaar daarop verrees een nieuw kantoorgebouw van oliemaatschappij Elf Petroland en lieten Schreiner Airways en Skyline Aviation ieder een eigen hangaar neerzetten. In 1995 werd een modern kantoorpand gebouwd en in gebruik genomen. Hierin was onder andere het kantoor van Den Helder Airport gevestigd.

Er werden een nieuwe taxibaan en enkele spots aangelegd en in 1998 werd een tweede hangaar voor Skyline opgeleverd en in gebruik genomen.
In 1999 heeft Den Helder Airport de hangaar van het toenmalige Schreiner overgenomen en is het parkeerterrein uitgebreid met 160 plaatsen waardoor de totale parkeercapaciteit voor passagiers werd verhoogd tot 430 plaatsen.

In juni 2000 is er een groot platform aangelegd met een vloeistofdichte vloer (6000 m²) en zijn de eest aangelegde spots, in verband met aangescherpte milieueisen, voorzien van een vloeistofdichte vloer en een riolering met olie- en vetafscheider.

In juni 2003 werd het huidige stationsgebouw opgeleverd en in gebruik genomen.
De directie van Den Helder Airport verhuisde ook naar dit gebouw.

Tussen 2007 en 2013 is het bezoekersparkeerterrein gefaseerd uitgebreid van 427 naar 873 plaatsen en voorzien van bebording, zodat men na een periode offshore gemakkelijk de auto kan terugvinden. 

In juli 2010 is Hangaar 5 van Den Helder Airport in gebruik genomen.
Op 1 januari 2013 werd de nieuwbouw grenzend aan deze hangaar opgeleverd. Bijzonder aan Hangaar 5 is dat op het dak zonnepanelen zijn geplaatst, waardoor in de eigen energievoorziening behoefte kan worden voorzien. Deze duurzaam gebouwde hangaar is uitstekend geïsoleerd, verwarmd en voorzien een vloeistofdichte vloer.
 

Om de toegankelijkheid van het voorrijdcircuit en de bushalte te verbeteren voor Connexxion, is het terrein voor het stationsgebouw in 2013 opnieuw ingericht. In het midden van het plantsoen is een rijstrook aangelegd met aan de ene zijde taxistandplaatsen en aan de andere zijde de zogeheten Kiss & Ride plaatsen.
 

 

 


Foto: Bertil van Beek Fotografie

 

De meest recente ontwikkeling is de aanleg van een geheel nieuwe brandstofinstallatie door Air BP.
De uitgevoerde werkzaamheden omvatten de installatie van twee ondergrondse opslagtanks met een capaciteit van 60.000 liter per stuk,
de aanleg van nieuwe ondergrondse leidingen en de uitbreiding van het aantal tanklocaties van zes naar tien. Op 4 april 2014 is de nieuwe brandstofinstallatie officieel in gebruik genomen.

 

Den Helder Airport streeft continu naar optimalisatie van de faciliteiten.

 

    
 

Contact »
Created by Trefnet • Powered by Shark CMS