Dé regionale luchthaven van Noord-Holland-Noord

Contactadres

Luchthavenweg 10A
1786 PP Den Helder

Telefoon: +31 (0) 223 - 635 666

E-mail: info@denhelderairport.nl

Post en vracht offshore

Luchthavenweg 10
1786 PP Den Helder

Vermeld hierbij duidelijk de vracht afhandelaar, het platform, oliemaatschappij en contactpersoon.

Nieuwsbrief juli 2006

25-07-2006

Voorwoord
 
De stap om onze nieuwsbrief na tien jaar in een nieuw jasje te steken, heeft veel positieve reacties opgeleverd. Reden voor ons om op deze manier door te gaan. In deze editie schenken wij aandacht aan de nieuwe AW-139 helikopters waarmee CHC sinds enige tijd vliegt. Verder legt hoofd verkeersleiding marinevliegkamp De Kooy, LTZ1 Frans van Scherrenburg, uit hoe het zit met de vliegroutes rond de luchthaven en wordt u geïnformeerd over onze plannen om de brandstofopslag te verplaatsen. Daarnaast geven we het woord aan vertegenwoordigers van Milieufederatie Noord-Holland en de bewoners van De Bunker, een markante woning aan de rand van het vliegveld.
Op Den Helder Airport zelf bruist het de laatste tijd van de activiteiten. Door de aanhoudende hoge olieprijzen wordt er weer volop geboord op de Noordzee en verder wordt de zomerperiode altijd gebruikt om reparatie- en onderhoudswerk aan de platformen offshore uit te voeren. Dit betekent dat de ruimte in het aantal toegestane vliegbewegingen maximaal wordt benut.
Heeft u na het lezen van deze nieuwsbrief nog vragen, schroomt u dan niet om contact met ons op te nemen. U kunt ons altijd bellen: 0223-635666 of e-mailen: info@denhelderairport.nl
 
Roel Hijmans
Directeur
 

Nieuwe AW-139 helikopter overtreft alle verwachtingen 

Sinds eind vorig jaar heeft de helikoptermaatschappij CHC Netherlands op Den Helder Airport de beschikking over een geheel nieuw type helikopter. Met deze AW-139 kunnen twaalf passagiers worden vervoerd. Het is de eerste helikopter ter wereld die speciaal is ontworpen om ingezet te worden in de offshore-industrie, zegt piloot Edwin Soeters. Zijn eerste ervaringen met dit nieuwe toestel zijn heel positief.
 
Helikopterpiloot Edwin Soeters: ?De AW-139 is een nieuw type helikopter dat speciaal is ontworpen voor de inzet in de offshore-industrie?.
 
Edwin Soeters (36) is sinds 2000 als helikopterpiloot werkzaam in de scheepvaart- en offshoresector. “In dat jaar trad ik in dienst van Schreiner Northsea Helicopters en werd ik eerst op de Maasvlakte gestationeerd. Van daaruit ging ik met Dauphin helikopters loodsen overzetten op zeeschepen. Later mocht ik met een Sikorsky S61N helikopter offshorepersoneel van en naar platformen gaan vervoeren. Dat werk ging gewoon door toen CHC de helikopteractiviteiten van Schreiner overnam.”
Op dit moment doet Edwin alleen nog maar offshorewerk en sinds begin dit jaar gebeurt dit onder andere met de nieuwe AW-139 helikopter, waarvan er nu twee op Den Helder Airport zijn gestationeerd. AW staat voor Agusta Westland, de fabrikant van het toestel. “Ik moet zeggen dat ik in eerste instantie best wel sceptisch was toen ik hoorde dat ik met deze Italiaanse helikopter moest gaan vliegen. De fabrikant durfde qua motorvermogen en vliegprestaties heel wat te beloven, maar zelf verwachtte ik nogal wat kinderziektes en vroeg me af of ze hun beloftes konden waarmaken. Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen gelijk heb gekregen, want de nieuwe helikopter overtreft al mijn verwachtingen. Hij vliegt fantastisch en vertoont weinig mankementen.”
 
Beloofd is beloofd
Eigenlijk is de AW-139 de allereerste helikopter in de wereld die speciaal is ontworpen naar de eisen en wensen van de offshoresector. “De meeste tot nu toe in deze sector actieve helikopters zijn omgebouwde of aangepaste legerhelikopters of helikopters om vips te vervoeren. Bij de AW-139 is echt gekeken naar de intensieve inzet offshore en naar gebruikers- en passagierscomfort. De helikopter doet inderdaad wat de fabrikant heeft beloofd. Het motorvermogen is enorm en is veel groter dan bij alle andere typen. Als in welke fase van de vlucht dan ook één van de motoren uitvalt, hoef je er nooit meer over in te zitten of je nog wel terug kunt komen. Met één motor heb je in principe altijd voldoende vermogen tot je beschikking om door te kunnen vliegen.” Naast over het vermogen van de twee Pratt & Whitney motoren is de helikopterpiloot ook zeer te spreken over de elektronica in de nieuwe heli. “In plaats van allerlei klokjes en metertjes worden alle relevante gegevens nu heel overzichtelijk op twee computerschermen gepresenteerd. Met andere woorden, alles is volledig geïntegreerd in het zogeheten Electronic Flight Information System. En dat werkt heel comfortabel. Ik merk ook dat ik na een dag vliegen veel minder vermoeid uit dit toestel stap.”
 
Verlengstuk armen en benen
Volgens Edwin Soeters valt ook het aantal kinderziektes voor zo'n nieuw type toestel heel erg mee. “In het begin hebben we een aantal keren de uitlaat moeten vervangen, maar dit euvel is ondertussen verholpen. Nu hebben we alleen nog een probleem met de banden die wel heel snel slijten. Maar ook daar komt wel weer een oplossing voor. Het valt dus alles mee en onze passagiers reageren ook voornamelijk positief.” CHC zet de twee nieuwe heli's in voor het transport van offshorepersoneel van de oliemaatschappijen Wintershall en PetroCanada. Later dit jaar komen nog twee nieuwe EC-155 (Eurocopter) helikopters naar Den Helder Airport. Deze gaan voor Total aan het werk.
De AW-139 heeft een maximumsnelheid van ruim 167 knopen. “Het is onze bedrijfsfilosofie dat we met een vaste vermogenssetting van twee maal 70 procent torque vliegen. Dit om de helikopter niet te veel te belasten en daarbij levert het een aanzienlijke brandstofbesparing op. Daar komt, afhankelijk van het gewicht van de helikopter, vanzelf een snelheid uit. Meestal leidt dit tot een snelheid van zo'n 146 knopen. Door het aanbrengen van een extra brandstoftank kunnen wij bij die snelheid zo'n vier uur achtereen in de lucht blijven. Al met al is het een makkelijk bestuurbaar toestel, waarvoor geldt dat hoe beter je het leert kennen, hoe meer het een verlengstuk van je armen en benen wordt.”
 

 

(Advertentie) 


Spectaculaire theatervoorstellingen in hangar 

‘Night Flight' is de titel van een spannende voorstelling over heldendom en het gevecht tegen de elementen, die het MUZtheater begin augustus een aantal keren in een hangar op Den Helder Airport zal spelen. De voorstellingen vinden plaats in het kader van het reizend zomerfestival Karavaan.
 
Night Flight' speelt in de jaren dertig van de vorige eeuw. Fabien vliegt met een lading post vanuit het ruige zuiden van Patagonië naar Buenos Aires. Haast is hierbij geboden, want de post moet ook nog worden doorgevlogen naar Europa. Maar dan belandt Fabien met nog maar voor een half uur brandstof in de tank in een hevige storm. En dit terwijl aan de grond zijn baas Rivière zich afvraagt hoeveel het behoud van de nachtvluchten hem waard is. Nadat hij nog regelmatig radiocontact heeft gehad met Fabien, volgt een ijzingwekkende stilte. Het verhaal is gebaseerd op het boek ‘Vol de Nuit' van Antoine de Saint-Exupéry, bekend van de klassieker ‘Le Petit Prince' en zelf in de jaren twintig ook een transatlantisch postvliegenier. 
 
 
De voorstellingen duren ongeveer 75 minuten en worden van 2 t/m 12 augustus (met uitzondering van maandag 7 augustus) gespeeld in een speciaal ontworpen kantoorruimte in een hangar op Den Helder Airport. Het publiek zit hierdoor dicht op het speelvlak in een voor dit stuk heel toepasselijke entourage.
 
De voorstellingen beginnen om 21.00 uur. Reserveren is vanaf 26 juni a.s. mogelijk via 023-5531469 of www.karavaan.nl.
 
De toegangsprijs bedraagt € 12,50 voor volwassenen en € 10,00 voor CJP-houders, kinderen van 10 t/m 15 jaar en Vrienden van Karavaan. Beide toegangsprijzen zijn inclusief één consumptie. Karavaan is een door de Kop van Noord-Holland reizend zomerfestival dat dit jaar voor de dertiende keer wordt georganiseerd. Het festival biedt muziek-, dans- en theatervoorstellingen op bijzondere locaties.
 


Vreemde vogel
 
Op zaterdag 13 mei streek een Falcon 2000, met als registratie D-BILL, op Den Helder Airport neer. De vreemde ‘vogel' was, met aan boord de directie van een oliemaatschappij, kort daarvoor opgestegen vanaf het Duitse vliegveld Speyer/Ludwigshaven. Na aankomst op Den Helder Airport stapten de passagiers over in een gereedstaande helikopter om een bezoek te brengen aan één van de booreilanden op de Noordzee. Een dag later vertrok het tweemotorige passagiersvliegtuig weer, dit keer met bestemming Kassel.
 
 

 
Mogelijkheden voor nieuwe vliegroutes heel beperkt
 
Het vaststellen van veilige vliegroutes rond Den Helder Airport is beslist geen sinecure, zegt luitenant ter zee der eerste klasse Frans van Scherrenburg, hoofd van de luchtverkeersleiding op marinevliegkamp De Kooy. Schietterreinen, natuurgebieden, geluidszonering en vliegveiligheid zijn allemaal factoren waarmee hij rekening dient te houden. Toch wordt er alles aan gedaan om de omgeving zo min mogelijk te belasten en de geluidsoverlast tot een minimum te beperken. In voorbereiding is thans een nieuwe vliegroute die tussen Den Helder en Texel over het Marsdiep zal gaan lopen.
 
“Het aantal mogelijkheden voor veilige vliegroutes van en naar Den Helder is heel beperkt”, zegt LTZ1 Frans van Scherrenburg. “Naast kwetsbare natuurgebieden als de Waddenzee, beperken met name de aanwezige schietterreinen, die wij restricted areas noemen, onze mogelijkheden. In wezen zitten we hier dus tussen twee ‘vuren'. Aan de westzijde van de luchthaven bevindt zich de restricted area EHR8. Dit gebied wordt verdeeld in noord, midden en zuid. De Koninklijke Marine maakt gebruik van het noordelijke deel met schietoefeningen vanaf Fort Erfprins. Het middengedeelte betreft het schietterrein Botgat, dat nu niet meer wordt gebruikt en in het zuidelijke deel bevindt zich een schietterrein dat wordt gebruikt door de Commissie van Proefnemingen. Als vanaf één van deze terreinen wordt geschoten, zijn ook de naastgelegen gebieden gesloten en mag er dus niet overheen worden gevlogen. Wel mocht er de afgelopen twee jaar, als er helemaal niet werd geschoten, in het kader van het flexibel gebruik van het luchtruim wel over Botgat worden gevlogen. Verder heeft het vliegverkeer van de luchthaven met nog een tweede restricted area, de EHR4, te maken. Dit gebied ligt aan de noordwestzijde van Texel tegen Vlieland aan, waar de Koninklijke Luchtmacht haar schietoefeningen houdt. Hierdoor is er maar heel weinig ruimte over om vliegroutes te verleggen.”
 
Overlast beperken
Een groot deel van het vliegverkeer van en naar de luchthaven betreft helikopterverkeer ten behoeve van de offshore-industrie. “We hebben een startbaan met twee startrichtingen, de richting 040 en de richting 220. Vanuit die richtingen hebben wij een aantal vliegroutes die alleen in het begin samenvallen. Eén van deze routes is in noordelijke richting. Als helikopters deze route nemen, vliegen ze over de zuidpunt van Texel. Dit laatste moest zo worden geregeld vanwege de in dit gebied aanwezige schietterreinen. We hebben gemerkt dat dit bij een aantal eilandbewoners heel gevoelig ligt. Daar proberen we nu wat aan te doen. Op dagen dat er niet wordt geschoten, proberen we Texel dan ook te vermijden. Dit houdt in dat de helikopters na het opstijgen zo direct mogelijk richting Noordzee vliegen. Wij gebruiken hiervoor een vliegroute die tussen Den Helder en Julianadorp doorloopt. Overigens zitten helikopters binnen relatief korte tijd na de start al op een hoogte van 2000 voet, waardoor de geluidsoverlast minimaal is. Ook de heli's die in zuidwestelijke richting starten, nemen meestal deze route. Een beperkende factor hierbij is de geluidszonering die officieel is vastgesteld door het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium (NLR) en wordt uitgedrukt in zogeheten Kosten Eenheden (KE's). Hierdoor zit deze vliegroute, qua geluid, nagenoeg aan haar maximale capaciteit. Wij hebben daar bijna geen ruimte meer.”
 
Hoofd verkeersleiding van marinevliegkamp De Kooy LTZ 1 Frans van Scherrenburg: ?Om de zuidpunt van Texel te ontlasten zijn we bezig met het opzetten van een nieuwe vliegroute tussen Den Helder en Texel.?
 
Procedure vergt veel tijd
Om toch gehoor te geven aan de klachten van de inwoners van Texel wordt nu gewerkt aan het terugbrengen van het vliegverkeer over de zuidpunt van het eiland. “Wij zijn bezig met een nieuwe vliegroute, maar die kan alleen worden gebruikt als er vanaf Fort Erfprins niet wordt geschoten. De nieuwe route gaat tussen Den Helder en de zuidpunt van Texel over het Marsdiep lopen. Dit betekent dat op jaarbasis een groot aantal vliegbewegingen niet meer over de zuidpunt van Texel zal plaatsvinden. Het proces hiervoor is in gang gezet, maar heeft nog best wat voeten in de aarde. Eerst wordt gekeken of zo'n route wel door de vliegers kan worden gevlogen. Hierbij krijgt met name de vliegveiligheid veel aandacht. Vervolgens dient er ook nog door de ministeries van Defensie, VROM en Verkeer & Waterstaat naar te worden gekeken. Zo'n procedure kan wel zo'n anderhalf jaar duren. Wij hopen dit jaar ons voorstel officieel te kunnen publiceren, maar ook dan duurt het nog wel even voordat er officieel toestemming wordt verkregen.”
 
Commissie COVM
“Het aantal klachten over geluidshinder dat wij jaarlijks ontvangen ligt tussen de 50 en 75”, vervolgt Frans van Scherrenburg. “Deze klachten worden door ons onderzocht. In de Commissie Overleg en Voorlichting Milieuhygiëne (COVM), die ook voor het publiek toegankelijk is, worden zowel de klacht als de klachtafhandeling gepresenteerd. Wij leggen hier dus verantwoording af. Maar ook de plannen voor het aanpassen van de vliegroutes komen aan de orde. Naast vertegenwoordigers van de betrokken overheden hebben de buurgemeentes van de luchthaven, Den Helder en Anna Paulowna, de omwonenden en de milieufederaties zitting in deze commissie. Uiteraard zijn ook vertegenwoordigers van de gemeentes Texel en Zijpe van harte welkom om onze vergaderingen bij te wonen. Feit is in ieder geval dat we er, zonder concessies aan de vliegveiligheid te doen, echt alles aan doen om de omgeving zomin mogelijk te belasten en de geluidshinder tot een absoluut minimum te beperken.”
 

 
Stralende toekomst voor brandstofvoorziening in Den Helder
 
Dit zijn mooie tijden voor Den Helder Airport. De afgelopen jaren is het aantal commerciële vluchten van en naar het vliegveld gestaag toegenomen. En met de recente komst van een aantal splinternieuwe helikopters verschuift de focus op dit moment naar trainingsvluchten voor piloten en bemanningen. Zodoende zoemt het vliegveld gewoon van de activiteit!
 
Verkoopmanager Alister Jackson: ?ExxonMobil is trots op haar lange geschiedenis met Den Helder Airport.?Dit resulteert in een toenemende vraag naar brandstof en dat is goed nieuws voor ExxonMobil Aviation als brandstofleverancier van het vliegveld. De verkoopmanager, Alister Jackson (28), is trots op de rol die zijn bedrijf in de geschiedenis van Den Helder Airport heeft gespeeld: "Wij leveren al dertig jaar brandstof aan dit vliegveld. Het is fantastisch deel te mogen uit maken van dit geheel en we voorzien een goede toekomst en nog vele jaren samenwerking met het vliegveld."
 
Over de toenemende vraag naar brandstof zegt Alister nog het volgende: "Tussen 2004 en 2005 was er een 9% toename in de hoeveelheid op het vliegveld verkochte brandstof. De klanten op dit vliegveld zijn o.a. CHC, Bristow en DanCopter, maatschappijen die met hun helikopters van en naar offshore olieplatforms vliegen. Daar de operaties in dit deel van de Noordzee de komende jaren zullen voortduren en zelfs groeien, verwachten wij jaarlijks een verdere toename in de vraag naar brandstof."
 
Alister bedient zijn klanten vanuit zijn ‘thuisbasis' in Guildford nabij Londen. Naast de Benelux is hij ook verantwoordelijk voor klanten in de algemene luchtvaart in Scandinavië en militaire organisaties in heel Europa. "Ik mag met dit werk naar vele prachtige plekken reizen, maar een bezoek aan Den Helder Airport heeft altijd een bijzondere charme. De mensen hier zijn buitengewoon vriendelijk en er heerst een sterk gemeenschapsgevoel."
 
Samen met Den Helder Airport evalueert ExxonMobil Aviation momenteel verplaatsing van de bestaande brandstofopslagfaciliteit. Door de bouw van de nieuwe passagierterminal enkele jaren geleden, is de brandstoffaciliteit te dicht bij de westelijke buitengevel van het gebouw komen te liggen. Den Helder Airport en ExxonMobil Aviation beschouwen dit beiden als een ongewenste situatie.
 
De huidige brandstofopslagfaciliteit ligt nabij het terminalgebouw.
 
Met het oog op de toekomst stelt Alister: "Den Helder Airport en alle luchtvaartmaatschappijen die daar hun basis hebben, zijn belangrijke klanten van ExxonMobil Aviation. De visie van mijn bedrijf is wereldwijde preferente leverancier voor onze klanten zijn door het leveren van betrouwbare toelevering, vlekkeloze service en productkwaliteit. Dit is onze doelstelling voor alle locaties, van grote internationale vliegvelden tot kleine regionale vliegvelden. Ik zie ExxonMobil Aviation als integraal onderdeel van de ontwikkeling van dit vliegveld en van de prachtige toekomst van Den Helder Airport."
 

  
Jet A-1 brandstof, de brandstof voor helikopters, verschilt van de diesel of benzine die wij in onze auto's verbranden. Helikopterbrandstof dient de lucht te verhitten zodat deze snel uitzet, de turbinemotoren aandrijft en de rotors doet draaien. In de verbrandingsmotor van onze auto's wordt de brandstof eveneens verbrand om de lucht te laten uitzetten, waarbij de hete lucht echter zorgt voor de aandrijving van de zuigers die op hun beurt de wielen doen draaien. Bovendien heeft Jet A-1 brandstof veel gemeen met kerosine. De extra eisen op het gebied van kwaliteit en behandeling gedurende het hele productie- en distributieproces zijn echter nog strikter.
 

  

(Advertentie) 


 KORT NIEUWS

  •  Zo gauw de benodigde vergunningen rond zijn, wordt een begin gemaakt met de uitbreiding van parkeerterrein C. Hierdoor neemt het aantal parkeerplaatsen op dit terrein toe van 500 naar 650. Parkeerterrein B, langs de toegangsweg naast marinevliegkamp De Kooy, zal hierna worden gesloten.
  • Een extra service voor passagiers, bezoekers en gebruikers van Den Helder Airport is de ingebruikname van een zogeheten hotspot. Hierop kan gratis worden ingelogd, waardoor bijvoorbeeld met behulp van een laptop kosteloos gebruik kan worden gemaakt van e-mail en internet. Met deze service loopt Den Helder Airport vooruit op andere luchthavens. De reacties van de gebruikers zijn heel positief.
  • De Deense maatschappij DanCopter, die sinds enige tijd vanaf Den Helder Airport met een Dauphin 155 helikopter opereert, heeft op vrijdag 5 mei een mijlpaal bereikt. Op die dag kon de vijfhonderdste vlucht worden bijgeschreven. DanCopter vliegt voornamelijk voor de NAM naar platformen en booreilanden in de Nederlandse sector van de Noordzee.
  • Oliemaatschappij Wintershall gaat binnenkort op Den Helder Airport bouwen. Plan is om hier een eigen locatie te vestigen van waaruit op afstand alle Wintershall-platformen in de Nederlandse sector van de Noordzee bediend en gecontroleerd kunnen worden.  

Milieufederatie bezorgd over veiligheidsrisico's

 
De Milieufederatie Noord-Holland maakt zich zorgen over de veiligheidsrisico's op en rond Den Helder Airport. Zowel lokaal vertegenwoordiger Reimer Bekius als milieubeleidsmedewerker Rolf van Arendonk uit Zaandam pleit dan ook voor een algehele veiligheidsanalyse waarbij de risico's van de luchthaven, het gasbehandelingsstation van de NAM en de munitieopslag van de Koninklijke Marine in kaart moeten worden gebracht.
 
Lokaal Milieufederatie-vertegenwoordiger Reimer Bekius.Milieubeleidsmedewerker Rolf van Arendonk van de Milieufederatie Noord-Holland.
 
Volgens Rolf van Arendonk is de Milieufederatie Noord-Holland een overkoepelende organisatie waarbij 180 lokale natuur- en milieuorganisaties in de provincie Noord-Holland zich hebben aangesloten. “Iedere provincie heeft een eigen milieufederatie, waarvan die van Noord-Holland de oudste is. Man van het eerste uur is Herman Rijst, een milieuactievoerder die in de Zaanstreek van huis uit met zijn activiteiten is gestart. Nu zijn er inmiddels twaalf provinciale milieufederaties die nauw met elkaar samenwerken, alsook met landelijke organisaties als de Stichting Natuur en Milieu. Ons kantoor bevindt zich in Zaandam en de onderwerpen waarmee wij ons bezighouden zijn onder andere milieu (bijv. luchtverontreiniging), natuurbehoud, ruimtelijke ordening, streek- en bestemmingsplannen, landbouwontwikkelingen, en water. Verder richten wij onze aandacht ook op cultuurhistorische landschappen, zoals die in de Beemster en de vestingwerken rond Amsterdam. Zelf bemoei ik mij meer met zaken als de luchtvaart, waaronder de discussies over Amsterdam Airport Schiphol en Den Helder Airport. Wat Den Helder Airport betreft zijn wij niet alleen verontrust over de veiligheid, maar ook over de effecten die het toenemend vliegverkeer heeft op het wonen, de rust en ruimte in deze regio, alsook op de natuur. Het vliegveld ligt namelijk pal naast de Waddenzee.
Met betrekking tot dit vliegveld voer ik regelmatig overleg met onze man in het veld, Reimer Bekius, die daar de ontwikkelingen nauwlettend volgt.”
 
Lid COVM
De 65-jarige Reimer Bekius vertegenwoordigt al jaren de Milieufederatie Noord-Holland en heeft als zodanig vanaf 1994 ook zitting in de Commissie Overleg en Voorlichting Milieuhygiëne Marinevliegkamp De Kooy(COVM). Daarnaast heeft het wel en wee van het duinlandschap zijn grote interesse, is hij duinconsulent van de Stichting Duinbehoud en vrijwilliger bij Landschap Noord-Holland. “Het is een ministerieel besluit geweest om de overkoepelende milieuorganisaties op te nemen in de COVM's van de desbetreffende luchthavens, zegt Reimer Bekius. “Omdat ik hier woon besloot ik in de COVM van de luchthaven zitting te nemen. Overigens gaf het mij een stuk belevenis waarvan ik voorheen geen vermoeden had. Bij mijn aantreden speelde onder andere de uitbreiding van het aantal vliegbewegingen van 16.000 naar 18.000. Men stelde destijds dat dit incidenteel zou zijn. Omdat de aanvraag al rond was en ik net kwam kijken, kon ik moeilijk anders dan me daarbij aansluiten. Wel werd notulair vastgelegd dat het om een eenmalige aanvraag ging. Dat heeft niet kunnen voorkomen dat er herhaaldelijk incidentele aanvragen ingediend zijn. Uiteindelijk kwam de definitieve aanvraag voor uitbreiding tot 20.000 vliegbewegingen. Sindsdien ben ik de zaken met een gezond wantrouwen gaan volgen.
 
Veiligheidsanalyse
Zowel Reimer Bekius als Rolf van Arendonk zijn doordrongen van het belang van Den Helder voor de energievoorziening van Nederland en zijn niet per se tegen de activiteiten die hiervoor op de luchthaven moeten worden ontplooid. Wel maken beiden zich zorgen over de veiligheidsrisico's. Rolf van Arendonk: “Hiervoor gaan we nog eens extra aandacht vragen. Sinds de rampen in de Bijlmer en Enschede is een veiligheidsbeleid ontwikkeld waarbij meer aandacht is voor het vliegverkeer. In dit kader heb ik ook de hele discussie rond Schiphol meegemaakt. Wij zien in Den Helder het aantal vliegbewegingen steeds verder toenemen. Verder wordt gesproken over chartervluchten en wordt de kreet ‘regionale luchthaven' gebezigd. Hierover maken wij ons wel zorgen. In deze regio, die nog gekenmerkt wordt door rust en ruimte, past geen uitbouw van Den Helder Airport tot een regionale luchthaven. Laat deze luchthaven een helihaven blijven voor de offshore-industrie. We zijn niet zo zeer tegen de helikopterbewegingen, maar willen wel dat er serieus aandacht wordt besteed aan mogelijke veiligheidsrisico's. Ofwel wat zijn de risico's voor de omgeving als er iets misgaat.”
“De luchthaven”, licht Reimer Bekius toe, “ligt op een steenworp afstand van het gasbehandelingsstation van de NAM en de munitieopslag van de Koninklijke Marine. Bij het gasstation mocht van de NAM geen windmolen worden geplaatst, want dat was volgens hen een te groot risico. Maar er mogen wel steeds meer helikopters langs vliegen. In onze ogen vormt dat een veel groter risico en dat willen wij graag in kaart brengen.”
Rolf van Arendonk voegt hieraan toe: “Er zou een goede veiligheidsanalyse moeten worden gemaakt, waarin al deze ontwikkelingen worden meegenomen.”
Reimer Bekius zegt tot besluit: “Het gaat ons er niet om de uitbreiding van het aantal helikopterbewegingen tegen te houden, maar wij vinden dat er eerst zorgvuldig naar de totale situatie in Den Helder gekeken moet worden. Daarbij horen ook natuurgebieden, recreatie, toerisme en bebouwing of plannen hiertoe. Wij zijn niet de enigen die dan tot de conclusie komen dat Den Helder Airport helaas op een zeer ongunstige locatie ligt voor allerlei ontwikkelingen. Samen met andere organisaties zetten wij ons in voor verschillende zaken, maar de veiligheid vinden wij van zeer groot belang voor iedereen. En gezien de aard van de Milieufederatie heeft dit onderwerp voor ons prioriteit”.
 

 
Open Dag wordt Heldair Show Maritiem
 
Omdat het organiseren van een Open Dag een te groot beslag legt op het management van Den Helder Airport, is besloten dit grote publieksevenement voortaan eenmaal in de twee jaar te gaan organiseren. Dit houdt in dat er dit jaar geen Open Dag op het programma staat. De eerstvolgende wordt onder de naam Heldair Show Maritiem op zaterdag 2 juni 2007 gehouden en zal dan in nauwe samenwerking met marinevliegkamp De Kooy worden opgezet. Hierdoor kan het vliegfestijn nog breder dan voorheen worden opgezet.
 
 
 
 
 
 

 
De Bunker biedt schitterend uitzicht op luchthaven
 
Al meer dan veertig jaar wonen Sjaan (75) en Cor (81) Smit met veel plezier in De Bunker, een karakteristiek woonhuis aan de Doggersvaart 57A. Zij hebben daar een eersterangs uitzicht op marinevliegkamp De Kooy en Den Helder Airport. Al die jaren zagen zij van zeer nabij hoe de luchthavenactiviteiten zich ontwikkelden en het offshore-helikopterverkeer tot grote bloei kwam. Enthousiast vertellen zij over hun belevenissen en spannende avonturen met de luchtvaartsector in de Kop van Noord-Holland.
 
Cor en Sjaan Smit voor hun karakteristieke woonhuis dat de naam De Bunker draagt.Na eerder in het buurtschap De Kooy langs de Rijksweg te hebben gewoond, namen Sjaan en Cor in 1965 hun intrek in De Bunker. Een voormalige brandweerkazerne die door de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog bij de luchthaven was gebouwd. Daarvoor hadden ook al Sjaans broer Leen en een knecht van haar vader, die de nabijgelegen Guldemond boerderij had gepacht, al in deze tot woonhuis omgebouwde bunker gewoond. “De verhuizing van het buurtschap De Kooy naar hier was voor ons een verademing””, vertelt Sjaan Smit. “Voor onze kinderen was het langs de drukke Rijksweg veel te gevaarlijk. Langs de Doggersvaart hadden zij wel alle ruimte om te spelen en te ravotten. Al onze vijf kinderen, drie dochters en twee zoons, hebben hier een heerlijke jeugd gehad. Omdat we vanuit onze huiskamer en tuin een prachtig uitzicht hebben op de luchthaven, konden we de afgelopen veertig jaar alle activiteiten nauwgezet en met grote interesse volgen”.
“We hebben zelfs een verrekijker in de vensterbank staan om niets te hoeven missen”, vervolgt Cor Smit, die na zijn werkzame leven als bulldozermachinist nu alle tijd heeft om te tuinieren. De taken in huize Smit zijn wat dat betreft goed verdeeld. Sjaan houdt de voortuin bij en Cor de moestuin, die er allebei prachtig bijliggen.
 
Overlast valt mee
Als hen wordt gevraagd of zij last van het geluid hebben, antwoordt Sjaan: “Dat valt erg mee. Zo'n zestien jaar geleden is ons huis op kosten van Defensie geïsoleerd. Dat is heel goed gedaan, want als we binnen zitten, horen we niets. Van het offshore-helikopterverkeer hebben we ook weinig last. Deze toestellen vliegen meestal snel over. Alleen als ze op zondagochtend al vroeg gaan vliegen, vind ik dat wel eens vervelend.”
Cor voegt hieraan toe: “Het nachtvliegen met marinehelikopters is af en toe lastig. Vooral als de toestellen lang op één plek blijven hangen. De ramen moeten hier dan echt wel dicht.”
Over het algemeen valt de ergernis dus mee. Zijn er toch problemen dan valt er altijd goed over te praten. Sjaan: “Wij vinden het zelfs heel leuk om naar het vliegen te kijken. En wij niet alleen, want ook onze kinderen en vrienden komen hier graag om vliegtuigen te spotten”. Cor: “Als er op de luchthaven open dagen zijn, houden wij bij ook open huis. Het is hier dan gezellig druk. Zelfs familieleden en vrienden uit de Achterhoek komen dan naar Den Helder om vanuit De Bunker de vliegactiviteiten te kunnen volgen.”
 
Crashes
In al die jaren hebben zich rond De Bunker ook wel enkele spannende dingen afgespeeld. Cor: “Eén keer werd onze dochter op een haar na geraakt door een staalkabel waarmee zweefvliegtuigen worden opgetrokken. De kabel viel dwars door onze tuin. Onze dochter viel van de schrik om, maar mankeerde gelukkig niets.” Sjaan: “Zelf ben ik een keer bijna geraakt door een neerstortend radiografisch bestuurbaar vliegtuigje. Ik stond op onze oprit toen deze rakelings langs mijn benen scheerde. Maar ook dit liep gelukkig goed af.” Verder was het echtpaar getuige van diverse crashes van vliegtuigen op de luchthaven. Beiden kunnen er nog moeiteloos een aantal opnoemen. Heel spannend vonden zij echter de eerste helikoptervlucht van hun leven die zij vorig jaar zomer met een grote Sikorsky S61N mochten maken. Cor: “Dit was een cadeau van luchthavendirecteur Roel Hijmans. Hiermee ging voor ons een grote wens in vervulling. Ik heb toen zelf ons huis vanuit de lucht kunnen fotograferen. Wij vonden het geweldig.”
 
Naamgeving
Al zo'n dertig jaar prijkt de naam ‘De Bunker' op de voorgevel van de voormalige brandweerkazerne van de Duitsers. “We hebben dit bord destijds van een neef van mijn man gekregen, maar nu moet het wel nodig worden vervangen. Binnenkort wordt ons huis weer gewit en dan komt er ook een nieuw bord”, besluit Sjaan, die samen met haar man nog vele jaren in De Bunker hoopt te mogen wonen en zo te kunnen blijven genieten van het uitzicht op de luchthaven, waar altijd wel iets bijzonders is te zien.
 

 

Internetcorner uitgebreid met winkel

 
De internetcorner is uitgebreid met een passenger airport shop.Onlangs is de internetcorner van DHS Crew Online in de centrale hal van het stationsgebouw uitgebreid met een zogeheten passenger airport shop. Een speciale winkel waar volgens woordvoerder Frank Lap allerlei luxe producten gekocht en besteld kunnen worden.
 
“Onze passenger airport shop lijkt een beetje op een luxe taxfree shop, maar is dit in werkelijkheid niet. Wel kunnen wij nu al tegen zeer aantrekkelijke prijzen luxe artikelen aanbieden. Ons huidige assortiment bestaat onder meer uit diverse parfums en andere lichaamsverzorgende producten. Op termijn komen hier ook zonnebrillen, horloges en sieraden bij.” De winkelactiviteiten zijn op 20 maart van start gegaan. Als verkoper is Cornell Niks aangetrokken. Per 1 juni 2006 is de winkel dagelijks van 8 tot 15 uur geopend. “Inmiddels is ook onze website www.dhscrewonline.nl operationeel. Hierop is binnenkort het complete assortiment te vinden. Desgewenst kunnen ook heel relaxed thuis of vanaf een booreiland of productieplatform per e-mail producten worden besteld. Deze kunnen dan worden afgehaald bij het eerstvolgende bezoek aan Den Helder Airport.”
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Airmail augustus 2018

Airmail augustus 2018

Hier vindt u de meeste recente uitgave van Airmail.

Klik op de afbeelding of link onderaan dit bericht om de gehele nieuwsbrief te kunnen lezen. 

Lees verder »
Airmail oktober 2017

Airmail oktober 2017

Lees verder »
Airmail mei 2017

Airmail mei 2017

De mei editie van Airmail met o.a. NWTA voorzitter Hans Timmer over de aanleg van windturbineparken en de werkgelegenheid hierdoor, Ron van der Laan, regiodirecteur Peterson over platformontwikkeling, Kees Visser over drones en de toekomst en Jacques de Waal over de ondernemersvereniging Kooijpunt. 

Lees verder »
Contact »
Created by Trefnet • Powered by Shark CMS