Dé regionale luchthaven van Noord-Holland-Noord

Contactadres

Luchthavenweg 10A
1786 PP Den Helder

Telefoon: +31 (0) 223 - 635 666

E-mail: info@denhelderairport.nl

Post en vracht offshore

Luchthavenweg 10
1786 PP Den Helder

Vermeld hierbij duidelijk de vracht afhandelaar, het platform, oliemaatschappij en contactpersoon.

Nieuwsbrief juni 2004

28-06-2004

Voorwoord

De uitbreiding van het aantal vliegbewegingen op Den Helder Airport is de afgelopen tijd uitvoerig in het nieuws geweest. Van de Ministeries van V&W, Defensie en VROM hebben we de toezegging binnen dat we op jaarbasis 20.000 vliegbewegingen mogen maken. Ondertussen lopen er nog procedures ten aanzien van ingediende bezwaarschriften tegen de uitbreiding van het aantal vliegbewegingen. Deze zullen nog dit voorjaar worden afgehandeld. Hoewel het vliegverkeer ten behoeve van de offshore-industrie door de drukte is toegenomen, verwachten wij dat de hoeveelheid vliegbewegingen voor dit jaar binnen de nieuw vastgestelde grens blijft. Indien nodig zal hiervoor het aantal les- en trainingsvluchten worden beperkt.
Ondertussen zijn we geheel gesetteld in het nieuwe stationsgebouw. Het bevalt ons daar uitstekend. We kunnen het ons haast niet meer voorstellen dat we in het oude gebouw hetzelfde aantal passagiers hebben kunnen afhandelen. Ondanks dat het nieuwe stationsgebouw nu volledig in gebruik is en alle bouwwerkzaamheden zijn afgerond, moet er nog wel het één en ander aan de infrastructuur gebeuren. En dan met name op die locaties waar het oude stationsgebouw en het noodgebouw hebben gestaan. Plan is om hiermee binnenkort van start te gaan.

Roel Hijmans
Directeur


Oliemaatschappijen stationeren reddingshelikopter op Den Helder Airport


De Super Puma SAR-helikopter behoort tot de allermodernste reddings-
helikopters ter wereld.

Vanaf vorig jaar november is een opvallend geelzwart geschilderde Search And Rescue (SAR) helikopter op Den Helder Airport gestationeerd. Volgens eigenaar Bristow Helicopters behoort dit toestel tot de best uitgeruste SAR-helikopters ter wereld. De heli, met registratie G-JSAR, wordt ingezet om hulp te verlenen bij calamiteiten in de offshore- en scheepvaartindustrie. Daarnaast vormt het toestel een tijdelijke aanvulling op de SAR-capaciteit van de Koninklijke Marine.

De reddingshelikopter van het type Eurocopter AS 332L2 Super Puma is door een groep van acht op het Nederlandse continentale plat werkzame oliemaatschappijen voor een periode van vijf jaar gehuurd. Tevens zijn er opties om deze overeenkomst twee keer met een jaar te verlengen. Over de achtergronden om tijdelijk een extra SAR-helikopter in te zetten, zegt Cees van Oosterom, veiligheids-, gezondheids- en milieudeskundige van de branchevereniging van olie- en gasproducerende maatschappijen in Nederland (NOGEPA): "Naar aanleiding van de rampzalige gebeurtenissen in Enschede en Volendam vroeg Staatstoezicht op de Mijnen, de handhavende instantie voor de olie- en gasproducerende industrie in Nederland, zich af of mensen offshore bij calamiteiten nog wel een goed vooruitzicht hadden om te overleven. Aan de NOGEPA werd toen gevraagd hier een antwoord op te geven. In het kader daarvan hebben wij een studie uitgevoerd, genaamd 'Rescue at Sea of People', waarbij is gekeken hoe één en ander in Engeland en Noorwegen is geregeld. Op basis van deze studie zijn criteria opgesteld voor een goed vooruitzicht om op zee te kunnen overleven. Dit betreft de tijd waarbinnen mensen gered kunnen worden als zij bij het buiten boord uitvoeren van werkzaamheden per ongeluk in zee terecht zijn gekomen."

Tijdelijke oplossing
Het onderzoek heeft verder aangetoond dat er diverse ongevalscenario's denkbaar zijn. Cees van Oosterom: "Het kan hierbij gaan om brand en/of explosies op platformen of een blow-out van een olie- of gasput of het overboord vallen van een platform. Maar ook een ongeval met een transporthelikopter is denkbaar, evenals een aanvaring van een schip met een platform. In bepaalde gevallen zullen dan grotere groepen mensen moeten worden geëvacueerd."
De NOGEPA heeft al deze gevallen onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat de capaciteit van de SAR-helikopter van de Koninklijke Marine op bepaalde momenten te kort schiet. "Met de Lynx van de Koninklijke Marine kan maar een beperkt aantal mensen worden vervoerd. Moet deze heli naar het grensgebied van het Nederlandse continentale plat dan moet het toestel onderweg tanken, waardoor kostbare tijd verloren gaat. Allemaal punten die om aanvulling vroegen. Wij hebben dit aangekaart bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, die verantwoordelijk is voor de SAR-capaciteit offshore. Het Ministerie bleek echter geen fondsen voor additionele SAR-capaciteit vrij te kunnen maken. Voor de NOGEPA reden om hier zelf zorg voor te gaan dragen", aldus Van Oosterom, die er nog specifiek aan toevoegt dat het hier gaat om een tijdelijke oplossing, totdat de grote NH90 marinehelikopter de Lynx komt vervangen.

Inzet
Sinds de komst van de Super Puma naar Den Helder Airport is deze al enkele keren ingezet. Over dit laatste wordt volgens Cees van Oosterom in Nederland niet door de oliemaatschappijen, maar door de Kustwacht beslist. "Wij hebben al een keer met de nieuwe reddingshelikopter een gewonde visser van een kotter gehaald en naar het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk overgebracht. Ook is met dit toestel en een Lynx een gezamenlijke operatie uitgevoerd toen bij het verslepen van een booreiland, een zogeheten rigmove, op de sleepboot drie mensen gewond waren geraakt.

De Kustwacht dirigeerde onmiddellijk zowel de marineheli, die altijd een arts aan boord heeft, als de Super Puma naar de plaats van het ongeval. De Lynx bracht vervolgens de meest ernstig gewonde naar het Dijkzigt Ziekenhuis in Rotterdam, terwijl de Super Puma dit met de andere twee gewonden deed. Ik vond dat een perfect staaltje van samenwerking."
De nieuwe Bristow-helikopter is volgestopt met de allermodernste opsporings- en reddingsmiddelen. Het toestel is vorig jaar in de Britse sector van de Noordzee eerst uitvoerig getest. "Heel bijzonder zijn de camera's die voorzien zijn van speciale filters, waardoor men zelfs bij dichte mist nog een haarscherp beeld heeft. Tevens is de heli uitgerust met een speciale infrarood sensor, waarmee supersnel warmte wordt gedetecteerd.
Hiermee kunnen niet alleen snel slachtoffers in het water worden opgespoord, maar kan ook van buitenaf worden vastgesteld waar zich in het platform de kiem van de brandhaard bevindt."
De nieuwe heli is verder uitgerust met twee lieren om mensen uit zee op te pikken. Dit laatste is mogelijk in slechts anderhalve minuut. De Super Puma vliegt gedurende SAR-operaties met een snelheid van 145 knopen (268 km) en kan bijna vier uur in de lucht blijven. Binnen een uur na vertrek kan de helikopter het F3-platform in het noordelijke deel van het Nederlandse plat bereiken. Het toestel heeft een bemanning van vier personen, waaronder twee piloten, een winchoperator en een kikvorsman die door middel van een winch naast het slachtoffer in het water wordt gelaten om vervolgens samen met hem of haar weer in de helikopter te worden gehesen. De vervoerscapaciteit bedraagt 21 passagiers. Overdag is de reddingshelikopter binnen vijftien minuten in de lucht en gedurende de nacht binnen het uur. Verwacht wordt dat de NH90 over enige jaren alle taken van de Super Puma zal kunnen overnemen.


KORT NIEUWS

Den Helder Airport heeft per 1 januari 2004 een milieuvergunning verkregen waarin ook het proefdraaien van luchtvaartuigen is ondergebracht. Voor het verkrijgen van deze vergunning is veel werk verzet. Zo zijn onder meer het platform en bijna alle spots vloeistofdicht gemaakt. De laatste drie spots worden eind april door aannemingsbedrijf De Vries & van de Wiel aangepakt.

De verkeerstoren van marinevliegkamp De Kooy is weer zo goed als nieuw. Nadat de in 1985 gebouwde toren vorig jaar hard aan een opknapbeurt toe bleek te zijn, gingen in december de werkzaamheden van start. Ongeveer twee maanden later was de toren weer volledig operationeel. Gedurende de verbouwing is gebruik gemaakt van een mobiele verkeerstoren van de Koninklijke Luchtmacht.

Sinds kort heeft Oceanwide Offshore Services een eigen vestiging op Den Helder Airport. Het bedrijf, dat deel uitmaakt van de Oceanwide Group uit Vlissingen, houdt zich onder meer bezig met het plaatsen en begeleiden van inter(nationale) vaklieden in de offshore-industrie.
 


 Skyline Aviation gestart met zakencharters

Hoofd operaties van Skyline Aviation Ruud Heinen: "Wij hebben inmiddels de eerste zakelijke chartervluchten al tot grote tevredenheid van onze opdrachtgevers uitgevoerd."

Skyline Aviation is begin dit jaar gestart met het aanbieden van zakelijke chartervluchten vanaf Den Helder Airport. De eerste vluchten naar Frankrijk en Spanje zijn inmiddels uitgevoerd. Hoofd operaties Ruud Heinen vertelt hoe één en ander tot stand is gekomen.

 "Ongeveer twee jaar geleden besloten we onze luchtvaartactiviteiten te diversificeren. Dit was nodig omdat we voornamelijk voor Defensie werkten. Toen werden ook de eerste voorbereidingen getroffen om ons te kwalificeren voor het zogeheten Air Operator Certificate (AOC). Dit is gelukt en met ingang van 1 december 2003 heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat ons de bij dit certificaat bijhorende vergunning verstrekt. Hiermee zijn wij gerechtigd door heel Europa en Noord-Afrika passagiers tegen betaling te vervoeren en mogen wij daarnaast ook vracht meenemen. "Skyline Aviation richt zich met deze nieuwe vorm van dienstverlening primair op de scheepvaart- en offshore-industrie. Maar ook als men snel naar een vergadering, vakbeurs, symposium, vakantiebestemming of golfresort in het buitenland wil, kan men vluchten boeken bij dit op Den Helder Airport gevestigde bedrijf. 


Primeur
De eerste opdrachtgever voor het uitvoeren van zakelijke vluchten was een vanuit Rotterdam opererende afdeling van de Noorse tankerrederij Odfjell. Ruud Heinen: "Wij hebben voor Odfjell twee meerdaagse vluchten uitgevoerd. De eerste ging van Rotterdam naar Marseille, vervolgens van Marseille naar Le Havre en toen weer terug naar Rotterdam. De tweede van Rotterdam naar Biarritz in Zuid-Frankrijk, vervolgens naar Santander in Noord-Spanje en hierna via Biarritz weer terug naar Rotterdam. Beide vluchten zijn uitgevoerd met een tweemotorig turboproptoestel van het type Beech King Air. Onze opdrachtgever was zeer tevreden over ons werk."
Op dit moment onderhandelt Skyline Aviation met bedrijven uit de offshoresector om vluchten naar Engeland en Schotland uit te mogen voeren. "Vanaf Den Helder Airport is het maar 30 tot 35 minuten vliegen naar de Britse oostkust. En wanneer je op Den Helder Airport aankomt, zit je binnen vijftien minuten in de lucht. Al met al kan er dus aardig wat tijdwinst worden geboekt als men met ons in zee gaat." Skyline Aviation is het enige bedrijf in Noord-Nederland dat met een vastvleugelvliegtuig zakelijke charters mag uitvoeren. 

Cape Holland
Nieuwe kansen liggen er mogelijk ook als het nautisch-technisch themapark Cape Holland haar poorten heeft geopend. "Ruud Heinen: "Ik kan me voorstellen dat men ook vanuit Engeland dit themapark wil bezoeken. Verder lijken mij de Nationale Vlootdagen in Den Helder en de Bloemendagen in Anna Paulowna voor toeristen uit het buitenland heel interessante evenementen. Dit alles wordt door ons dan ook met grote interesse gevolgd. Nu is het afwachten hoe de markt zich gaat ontwikkelen. Achter de schermen is Skyline Aviation in het ieder geval druk bezig om de offshore- en scheepvaartindustrie te interesseren voor de mogelijkheden die dit vliegbedrijf biedt. Zeker nu het bedrijf heeft aangetoond dat zij op professionele wijze zakelijke charters naar Frankrijk en Spanje kan uitvoeren.
 

 


Edith Bosch op weg naar Athene

Op indrukwekkende wijze is onze judoënde ambassadrice, Edith Bosch, op zaterdag 15 mei in Boekarest Europees kampioen geworden in haar klasse tot 70 kilogram. In de finale rekende zij overtuigend af met de Spaanse judoka Blanco. Dit kampioenschap is voor Edith een flinke opsteker bij haar voorbereidingen op het volgende grote sportevenement, de Olympische Spelen, die deze zomer in de Griekse hoofdstad Athene worden gehouden. Ook daar hoopt de judoka voor ons land een medaille te veroveren. De kans hierop is groot, zeker gezien het feit dat zij tijdens het wereldkampioenschap, dat vorig jaar in het Japanse Osaka werd gehouden, kans zag om na zes slopende partijen een bronzen plak te bemachtigen. Wij wensen haar in ieder geval heel veel succes in Athene.
De uit Den Helder afkomstige judoka wordt al jaren gesponsord door Den Helder Airport. Begin 2004 is het laatste jaar van het sponsorcontract ingegaan.


Kustwacht strijkt neer in Den Helder


In augustus 2004 wordt dit kustwachtvliegtuig op Den Helder
Airport gestationeerd. 

De Nederlandse kustwachtorganisatie gaat haar vliegactiviteiten concentreren op Den Helder Airport. Per 1 juni komt het eerste vliegtuig al naar de luchthaven. Een nummer twee volgt in de loop van 2005. Voorlopig is voor de toestellen stallingruimte gehuurd in de hangar die eigendom is van Den Helder Airport. De Kustwacht heeft al aangegeven dat zij op termijn over een eigen hangar wenst te beschikken. Hiervoor zal dan nieuwbouw noodzakelijk zijn.
De vliegtuigen van de Kustwacht worden ingezet voor het opsporen van milieudelicten op zee (illegale lozingen), het uitvoeren van reddingswerk en de bestrijding van smokkelactiviteiten. Door de komst van de vliegtuigen heeft de Kustwacht al aardig wat activiteiten in Den Helder gestationeerd. Het nieuwe Kustwachtcentrum is gevestigd op de Nieuwe Haven en de Helderse zeehaven dient door het calamiteitenbestrijdingsvaartuig Waker als vaste uitvalsbasis.


Locatieonderzoek proefdraaispot   

 

 
Om de geluidsoverlast tijdens het proefdraaien van motoren van civiele helikopters en vastevleugelvliegtuigen tot een absoluut minimum te beperken, wordt op dit moment door TNO een onderzoek uitgevoerd naar de juiste locatie voor een proefdraaispot. Opdrachtgever voor dit onderzoek is Den Helder Airport. Directeur Roel Hijmans zegt hierover: "Onze voorkeur gaat uit naar een proefdraailocatie op of naast de reeds bestaande spot 4. Plan is die spot te voorzien van een doorzichtig geluidsscherm, zodat het vrije uitzicht blijft bestaan. TNO kijkt niet alleen naar de locatie, maar ook naar de geluidseffecten en de turbulentie.

Ook mag de spot geen belemmeringen opleveren voor het taxiënde vliegverkeer. Derhalve willen wij geen aarden wal om de proefdraaispot, maar een glazen scherm dat ongeveer vier tot vijf meter hoog moet worden."
Als uit het TNO-onderzoek zou blijken dat de voorziene locatie bij spot 4 niet geschikt is, dan moet er alsnog naar een andere oplossing worden gezocht. Wellicht zal er dan gewacht moeten worden totdat er een geschikte locatie vrijkomt in het zuidelijk gebied van de luchthaven. Op Den Helder Airport wordt gemiddeld twee keer per week proefgedraaid met motoren van helikopters en vastevleugelvliegtuigen. Valt het onderzoek positief uit dan zal aannemingsbedrijf De Vries & van de Wiel nog dit jaar de proefdraaispot bij spot 4 gaan aanleggen.
  


Open Dag op 18 juli

Onze traditionele Open Dag wordt dit jaar op zondag 18 juli gehouden. Vorig jaar kon deze manifestatie vanwege de bouw van het nieuwe stationsgebouw niet doorgaan. Samen met de gebruikers van Den Helder Airport gaan we er ook deze keer weer een heel gezellige dag van maken.

De Open Dag wordt om 11.00 uur geopend door parachutisten van het Paracentrum Texel. Aansluitend verzorgt de Helderse Modelvlieg Club tot 12.15 uur demonstraties. Verder geeft de Marine Luchtvaart Dienst (MLD) een demonstratie met een Lynx helikopter en kunnen, gedurende de middag, rondvluchten worden gemaakt met helikopters van Schreiner Northsea Helicopters. Net als voorgaande jaren is de Buccaneer flight simulator weer present en laat de Flight Simulator Groep uit Den Helder in de centrale hal van het stationsgebouw op drie personal computers simulatieprogramma's draaien. Hiermee kunnen de bezoekers een vliegtocht vanaf Den Helder Airport maken.

Blikvangers
Dit jaar wordt ook weer een static show met tal van bijzondere vliegtuigen gehouden. Te bewonderen zijn onder meer de Uiver (Aviodrome), een Dakota DC3 (Dutch Dakota Aviation), 10 ultralights van de Rijnmond Ultra Light Vereniging, 5 microlights van het MAT Aeroteam, een watervliegtuig van het type Cessna 185 van Wings over Holland dat is gebruikt in de film Abeltje, vijf L39 Albatros vliegtuigen van Apache Aviation, een Boeing Stearman van Aerosuperbatics, de B25 Mitchel van Duke of Brabant en een zweefvliegtuig van de Zweefvliegclub Den Helder. Tot slot komt de Koninklijke Luchtmacht met een Spitfire en een Beaver en toont Bristow Helicopters de Search and Rescue (SAR) helikopter G-JSAR die sinds kort op Den Helder Airport is gestationeerd. Verder zal de Koninklijke Marechaussee een presentatie verzorgen. Te zien zijn een YPR tank, diverse patrouillevoertuigen en een trailer met rubberboot. Ook wordt apparatuur getoond voor het onderkennen van valse reisdocumenten, rijbewijzen en geld. Bezoekers kunnen hier hun eigen documenten laten screenen. Ook de door de Koninklijke Marechaussee bemande doorlaatpost in het stationsgebouw kan worden bezichtigd.

Overige activiteiten
Aan de Airmarkt nemen dit jaar deel: Aeroclub Maritiem, Aviodrome, ExxonMobil, Promotional Product Centre (verkoop van vliegtuigmodellen), ROC Amsterdam afdeling Luchtvaart, Pilotshop uit Duitsland, Zweefvliegclub Den Helder en Workwair die onlangs een nieuwe winkel voor veiligheidsmiddelen en bedrijfskleding heeft geopend op Den Helder Airport.
Maar ook aan de kleintjes is gedacht. Voor hen is een kinderdorp ingericht met twee trampolines en een springkussen en er kunnen gratis suikerspinnen worden gegeten. Ook zal een buitenterras worden ingericht. De Open Dag duurt tot 17.00 uur en wordt mede mogelijk gemaakt door ExxonMobil en Total Exploration & Production.


Den Helder Airport Airshow

In hetzelfde weekend, op zondag 18 en maandag 19 juli, vindt in Den Helder ook het groots opgezette Standspektakel plaats. Onderdeel hiervan is de spectaculaire Den Helder Airport Airshow op maandagmiddag. Van 13.30 tot 16.00 uur zullen tal van vliegtuigen en helikopters hun kunsten tonen.

Onder voorbehoud zijn dit de Uiver en Constellation, een Dakota DC3, drie Piaggio's, een Extra 300, vijf microlights, een Pitts Special, een C185, een P51 Mustang, vier Fokkers, een PC7, een Apache helikopter, de SAR helikopter AB412, een Spitfire, de SAR helikopter G-JSAR, een Orion, een Boeing Stearman met wingwalker, vijf L39 Albatros vliegtuigen, een B25 Mitchel, een Saab Safir en een Dornier. De Airshow wordt mede mogelijk gemaakt door ExxonMobil en VOF 't Oost.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Airmail augustus 2018

Airmail augustus 2018

Hier vindt u de meeste recente uitgave van Airmail.

Klik op de afbeelding of link onderaan dit bericht om de gehele nieuwsbrief te kunnen lezen. 

Lees verder »
Airmail oktober 2017

Airmail oktober 2017

Lees verder »
Airmail mei 2017

Airmail mei 2017

De mei editie van Airmail met o.a. NWTA voorzitter Hans Timmer over de aanleg van windturbineparken en de werkgelegenheid hierdoor, Ron van der Laan, regiodirecteur Peterson over platformontwikkeling, Kees Visser over drones en de toekomst en Jacques de Waal over de ondernemersvereniging Kooijpunt. 

Lees verder »
Contact »
Created by Trefnet • Powered by Shark CMS