Dé regionale luchthaven van Noord-Holland-Noord

Contactadres

Luchthavenweg 10A
1786 PP Den Helder

Telefoon: +31 (0) 223 - 635 666

E-mail: info@denhelderairport.nl

Post en vracht offshore

Luchthavenweg 10
1786 PP Den Helder

Vermeld hierbij duidelijk de vracht afhandelaar, het platform, oliemaatschappij en contactpersoon.

Nieuwsbrief Mei 2002

07-05-2002



Voorwoord

De voorbereidingen voor de bouw van het nieuwe stationsgebouw zijn inmiddels in volle gang. Onderdeel hiervan is het opzetten en inrichten van een tijdelijk onderkomen voor de gebruikers van het oude stationsgebouw. Op de begane grond komen de afhandelingsfaciliteiten en op de eerste verdieping de Flight Planning en Operations. Aansluitend wordt eerst het oude stationsgebouw gesloopt en vervolgens kan in juli aan de nieuwbouw worden begonnen. Als alles volgens plan verloopt, wordt het nieuwe stationsgebouw volgend jaar zomer opgeleverd.
Daarnaast zijn we nog steeds druk bezig met de geluidscontouren. Zonder deze te hoeven overschrijden, willen we graag meer armslag hebben om het toegenomen aantal helikoptervluchten voor de offshoresector te kunnen opvangen. Verder zijn in april de eerste twee bollenvluchten vanuit Norwich gemaakt. Dat deze vluchten heel succesvol zijn geweest, blijkt uit de vele positieve reacties die wij van onze Engelse gasten hebben mogen ontvangen. Tot slot willen wij u graag attenderen op de Open Dag die MVK De Kooy vrijdag 7 juni organiseert. Hieraan levert Den Helder Airport dit keer ook een belangrijke bijdrage. U bent allen van harte welkom.

Roel Hijmans
Directeur


Bollenvluchten zeer succesvol

Het initiatief van Den Helder Airport en de Regionale VVV Kop van Noord-Holland om vanuit Norwich in Engeland bollenvluchten naar de Kop van Noord-Holland te organiseren, is uiterst positief ontvangen. De eerste twee vluchten hebben op zaterdag 13 april en zaterdag 27 april plaatsgevonden. De tweede keer is door een Nederlands gezelschap ook een retourvlucht naar Norwich gemaakt.

 De eerste twee bollenvluchten zijn gemaakt met de tweemotorige Embraer EMB-110 van Skydrift.

In ongeveer veertig minuten is op beide zaterdagen een kleine groep dagjesmensen met een tweemotorige Embraer EMB-110 van de Engelse operator Skydrift Aircharters naar Den Helder overgevlogen. De eerste groep werd op zaterdag 13 april op de luchthaven welkom geheten door loco-burgemeester R. Waltmann. Hierbij waren ook VVV-regiodirecteur Jan Roelofsen, marketing manager van Den Helder Airport Conny van den Hoff en luchthavendirecteur Roel Hijmans aanwezig. Na de officiële ontvangst maakte het gezelschap per bus een tocht langs de kleurrijke bollenvelden in de Anna Paulownapolder. Onderweg werd in Breezand een tussenstop gemaakt bij bloembollenkwekerij J. Pennings. Ondanks de drukke voorbereidingen voor de Bloemendagen en de Floriade nam Pennings uitgebreid de tijd om de Engelse gasten meer te vertellen over de bollenteelt in het algemeen en de activiteiten van zijn bedrijf in het bijzonder. Het gezelschap genoot, midden tussen de narcissen, zichtbaar van al deze bloemenpracht. Ook werd een wandeling gemaakt door de Poldertuin in Anna Paulowna, waar een groot assortiment bolbloemen in volle bloei stond. Na de lunch was er gelegenheid om te winkelen in de binnenstad van Den Helder. Ook dit deel van het programma viel in de smaak. Hierna keerde het gezelschap tevreden huiswaarts.

Het gezelschap geniet zichtbaar van alle bloemenpracht.


Retourvlucht
De tweede bollenvlucht, die op zaterdag 27 april werd gemaakt, viel samen met de Bloemendagen die vier dagen lang in de Anna Paulownapolder werden gehouden. Hierdoor kon dit gezelschap als extraatje ook volop genieten van de vele bloemmozaïeken en de met bloemen versierde straten, bruggen en objecten. Volgens Conny van den Hoff zijn de eerste bollenvluchten mogelijk een aanzet om deze activiteiten op een meer reguliere basis op te zetten. Bekeken wordt of via Den Helder Airport ook vluchten vanuit Engeland voor een bezoek aan de Floriade kunnen worden georganiseerd. Ditzelfde geldt voor vluchten vanuit Duitsland. VVV-regiodirecteur Jan Roelofsen staat in ieder geval positief tegenover deze plannen, die een stimulans kunnen zijn voor de toeristenindustrie in de Kop van Noord-Holland. Op 27 april is tevens door een Nederlands gezelschap een retourvlucht naar Norwich gemaakt om te bekijken of er ook vanuit Den Helder weekendvliegarrangementen naar deze stad zouden kunnen worden georganiseerd. De omgeving van Norwich is namelijk rijk aan historie en natuurschoon. En ook voor golfers liggen er tal van mogelijkheden.

Midden tussen de tulpenvelden vertelt bollenkweker J. Pennings het ??n en ander over de activiteiten van zijn bedrijf.



Alternatieve Open Dag

Vanwege de geplande nieuwbouwactiviteiten zal Den Helder Airport dit jaar geen ‘eigen' Open Dag organiseren. Wel wordt deelgenomen aan de Open Dag van MKV De Kooy, die op vrijdag 7 juni van 10.30 tot 16.00 uur wordt gehouden. Op die dag vinden op het marinevliegkamp allerlei festiviteiten plaats. Zo komt er op het nieuwe platform van Den Helder Airport een airmarkt met vliegtuigen, organiseert Schreiner rondvluchten met een Dash 8, verzorgt de Marine Luchtvaart Dienst (MLD) diverse demonstraties en tentoonstellingen, staan er vluchtsimulatoren opgesteld en is een bezoek aan de full mission flight trainer mogelijk. Verder krijgen de bezoekers van 13.00 tot 16.00 uur een spetterende airshow voorgeschoteld. De Open Dag van MVK De Kooy staat geheel in het teken van het 85-jarig bestaan van de ‘vliegende marine'.

Programma
10.30 uur Openstelling voor publiek MVK De Kooy
10.30-16.00 uur Airmarkt en static display
10.30-14.00 uur Demonstraties in full mission flight trainer
10.45 uur Opening kunsttentoonstelling bedrijfsrestaurant

Optreden Tamboers & Pijpers bij hangar

11.00-12.00 uur Concert Marinierskapel
12.00-13.30 uur Optreden van Steelband
13.00-16.00 uur Spetterende airshow
16.00 uur Einde festiviteiten

Aan de airshow nemen onder voorbehoud de volgende vliegtuigen deel: Orion, Nimrod, Atlantique, Lynx-helikopters uit Nederland, Engeland en Denemarken, King Air, NH-90 (prototype 2), Sea King, Jetstream, PC-7, Cougar, Harvard, Spitfire, Beech 18, Apache, 2 x L-39, Learjet, Fokker Four met 4 x S-11, 2 x Fouga Magistere, Pitts demoteam, Seagull formatie, Dakota DC-3, Augusta Bell (UH-1), Cessna (2 sky riders), Saab Safir, Dornier, MH-53 (combat SAR), Black Hawk, Allouette 3, Klemm 35, Ryan PT, Bucker Jungman en B-25.


Kort Nieuws
 
In februari dit jaar heeft Den Helder Airport een nieuwe X-ray scanner in gebruik genomen. Hiermee kan snel bagage en vracht worden doorgelicht. Voordeel hiervan is dat niet alle tassen van de passagiers meer hoeven te worden geopend. Alleen verdachte tassen zullen visueel worden gecontroleerd. Het bedienend personeel van CSU Security heeft een speciale opleiding gevolgd om de X-ray scanner te bedienen. De nieuwe apparatuur heeft bijna 55.000 euro gekost.

Bij het ter perse gaan van deze nieuwsbrief leek alles erop dat vliegtuigfabrikant Euro-Enaer een doorstart gaat maken. Het Chileense moederbedrijf heeft de vestiging in Den Helder overgenomen. Nog niet duidelijk is of Euro-Enaer op Den Helder Airport gevestigd zal blijven.

De firma Rotorjet is onlangs verhuisd van Den Helder Airport naar Amsterdam. De door de bekende discjockey en tv-presentator Adam Curry opgerichte onderneming verzorgt snelle helikoptervluchten voor het topsegment van de zakenmarkt. Rotorjet denkt deze markt vanuit Amsterdam beter te kunnen bedienen. Hiervoor wil de onderneming zelfs een eigen helihaven in de regio Amsterdam gaan exploiteren. 


Veel dynamiek op Den Helder Airport

Als opvolger van Tjapko van Wijk is Frits Hooft op 1 juni 2001 aangetreden als commissaris van Den Helder Airport. Een luchthaven die hij een warm hart toedraagt en typeert als een geweldig bedrijf dat door de offshore-activiteiten veel dynamiek uitstraalt en een goede toekomst tegemoet gaat.

Commissaris Frits Hooft: 'Den Helder Airport gaat een gezonde toekomst tegemoet'.

De 47-jarige Frits Hooft is als Chief Operations Officer van de Schreiner Aviation Group werkzaam in het nieuwe hoofdkantoor aan de Diamantlaan 1 te Hoofddorp. Hier worden onder de rook van Schiphol de wereldwijde operaties van de luchtvaartgroep georganiseerd en gecoördineerd. Voor hij vorig jaar juni bij Schreiner in dienst trad, en daarmee gelijk commissaris van Den Helder Airport werd, had Frits Hooft al een hele loopbaan achter zich. ‘Ooit begonnen als vlieger, heb ik daarna lange tijd gewerkt bij vliegtuigbouwer Fokker. Eerst in de verkoop en vervolgens als general manager van Fokker Material Support. Hierna ben ik overgestapt naar de ict-branche, waar ik achtereenvolgens heb gewerkt voor Alcatel en Ericsson.' Alleen al in Nederland werken bij de Schreiner Aviation Group ongeveer 500 mensen, waaronder het personeel van de grootste businessunit, Schreiner Northsea Helicopters, die in Den Helder is gevestigd. ‘Naast onze helikopteroperaties hebben we in Nederland ook nog Schreiner Airways die operaties met fixed-wing vliegtuigen uitvoert, Schreiner Airways Maintenance Company die onderhoudswerk aan vliegtuigen verricht, en tot slot Schreiner & Co. die binnen en buiten Nederland verantwoordelijk is voor onze portfolio aan industriële- en handelsactiviteiten. Onze vracht- en opleidingsactiviteiten hebben we afgestoten, zodat we ons helemaal kunnen richten op onze kernactiviteiten in de luchtvaart. Hierbij zijn die voor de olie- en gasindustrie wereldwijd het belangrijkst'.

Rol
Over de invulling van zijn rol als commissaris van Den Helder Airport zegt Frits Hooft: ‘Eigenlijk heb je als commissaris maar één taak en dat is zorgdragen voor het belang van de luchthaven. Dit betekent onder meer dat er samen met het management van Den Helder Airport goed wordt nagedacht over de toekomststrategie en natuurlijk ook over de dagelijkse operaties. Daarvoor is er zowel formeel als informeel regelmatig overleg. Zo is er de afgelopen tijd veel overleg geweest over de bouw en inrichting van het nieuwe stationsgebouw op Den Helder Airport. Als Schreiner Aviation Group hebben we een groot belang in de luchthaven. We willen graag dat deze goed functioneert, veilig en doelmatig is en kwaliteit uitstraalt. Daarom worden nu de twintig jaar oude faciliteiten gesloopt en investeren we flink in nieuwbouw. We laten daarmee zien dat we een commitment voor de langere termijn hebben naar Den Helder Airport. Voor de oliemaatschappijen is dit een signaal dat men bij Den Helder Airport en Schreiner aan het goede adres is voor veilig en kwalitatief hoogwaardig luchttransport. Verder vind ik het als commissaris van belang dat er diversificatie plaatsvindt. Daarom juich ik de initiatieven voor zaken als bollenvluchten van harte toe. Ook met onze eigen fixed-wing operaties zouden we daarbij wel een rol willen spelen'.

Operaties
Naast op de Noordzee is Schreiner ook elders in de olie- en gasindustrie actief. ‘In Nigeria hebben we zelfs twee operaties. In Lagos exploiteren we via ons fixed-wing bedrijf een binnenlandse luchtvaartlijn en in Port Harcourt een helikopterbedrijf dat qua omvang zelfs nog groter is dan Schreiner Northsea Helicopters. Verder hebben we een grote operatie in Douala in Kameroen. Daar doen we zowel fixed-wing als rotary support bij de uitvoering van een groot pijpleidingproject. Ook hebben we nog een behoorlijk groot fixed-wing bedrijf in Tsjaad. Bij voornoemde operaties gaat het om langlopende contracten met oliemaatschappijen. Andere landen waar we voor de olie- en gasindustrie vliegen, zijn Libië, Brazilië en Maleisië'.
Naast operaties voor de olie- en gasindustrie is Schreiner in Nederland ook actief voor het Loodswezen en neemt het bedrijf de exploitatie van twee traumahelikopters voor haar rekening. De twee helikopters van het Loodswezen worden vanaf een heliport op de Maasvlakte bediend, terwijl bij de academische ziekenhuizen in Groningen en Nijmegen een traumahelikopter is gestationeerd.

Toekomst
Frits Hooft is heel optimistisch over de verdere ontwikkelingen met betrekking tot de offshore-industrie op de Noordzee. ‘Oliemaatschappijen investeren het liefst op plaatsen waar een politiek stabiel klimaat heerst. De Noordzee is daar een goed voorbeeld van. Ook ligt er in die regio al een complete infrastructuur, waarop eenvoudig nieuwe velden kunnen worden aangesloten. En dit gebeurt dan ook. Daarom denk ik dat Den Helder Airport een gezonde toekomst tegemoet gaat'.

E?n van de helikopters waarmee diensten worden verleend in de olie- en gasindustrie.



 

Gezamenlijke Open Dag voor Helderse luchthavens

De eerste NH-90 van een serie van twintig helikopters wordt in 2007 op MVK De Kooy verwacht.


Marinevliegkamp De Kooy en Den Helder Airport willen zich op de Open Dag, die vrijdag 7 juni wordt gehouden, graag als eenheid presenteren, zegt de 48-jarige kapitein ter zee Carl van Haastert, die onlangs als commandant van de Groep Maritieme Helikopters en MVK De Kooy is aangetreden. Op die dag wordt tevens het 85-jarig bestaan van de ‘vliegende marine' gevierd.

Het belooft dit keer een heel bijzondere Open Dag te worden, waarbij op beide luchthavens veel te zien en te beleven zal zijn. ‘De dag begint met een bijeenkomst voor reünisten', zegt Van Haastert. ‘Onderdeel hiervan is een kranslegging bij het monument op De Kooy. Aansluitend worden de brevetten uitgereikt aan nieuwe vliegers, waarnemers, sensoroperators, boordwerktuigkundigen en helikopterredders. We vonden het een aardig idee om deze zaken te combineren. Beschouw het maar als een blik op het verleden en op de toekomst'.
Vanaf half elf is het marinevliegkamp voor het publiek geopend. ‘We hebben een heel uitgebreid programma samengesteld met een spectaculaire airshow als hoogtepunt. Er zullen tal van vliegtuigen en helikopters uit binnen- en buitenland te zien zijn (zie ook programma elders in deze nieuwsbrief). Via ons terrein kunnen de bezoekers doorlopen naar het terrein van Den Helder Airport, waar zich eveneens een belangrijk deel van het programma afspeelt. Ik ben blij dat we ons gezamenlijk aan het publiek kunnen presenteren. Het wordt een heel speciale dag en ik hoop dat er veel omwonenden naar onze mooie bedrijven komen kijken'.

Op de schop
Het zal de oplettende bezoeker straks zeker niet ontgaan dat er flink wordt gebouwd op MKV De Kooy. Van Haastert zegt hierover: ‘Op De Kooy vinden twee transities plaats. De eerste heeft te maken met de komst, in 2007, van de nieuwe NH-90 helikopter. De andere met het wegwerken van achterstallig onderhoud.
Voor de komst van de NH-90 wordt er aardig wat nieuwbouw gegenereerd. Onderdeel hiervan is de bouw van een geheel nieuw onderhoudscomplex. Hiervan is de bouw van de onderhoudshangar al flink gevorderd. Over een paar maanden is deze hangar gereed. Vervolgens wordt begonnen aan de bouw van een stallinghangar. Voor die tijd moeten echter eerst de brandweer en de aëroclub verplaatst worden. Ook het platform en de taxibanen zullen worden aangepast. Verder willen we, en dat heeft niets met de komst van de NH-90 te maken, onze (nood)verbandpost uitbreiden tot een volwaardige ziekenboeg. Daarnaast gaan we een aantal 55 jaar oude loodsen renoveren. In dit kader kan de Traditiekamer straks naar een beter onderkomen verhuizen. Tot slot worden ook nog de wasplaats en de brandstofvoorzieningen verplaatst. Als in 2007 de eerste nieuwe NH-90 helikopters hier landen, hopen we alles spic en span te hebben'.

KTZ Carl van Haastert, commandant van de Groep Marietieme Helikopters en MVK De Kooy: 'De Kooy groeit uit tot het maritieme vluchtcentrum voor de Noordzee'.

Tijdperk
Op de vraag of de nieuwe helikopters voor een extra geluidsbelasting zullen zorgen, antwoordt Van Haastert: ‘Juist het tegendeel. Ten eerste is de NH-90 een stillere helikopter dan de Lynx en ten tweede gaan we van het analoge naar het digitale tijdperk. En omdat dit type helikopter elektronisch gezien veel uitgebreider is dan de Lynx, kunnen we ook veel meer simuleren. Dit betekent dat we veel minder hoeven te vliegen, wat zal leiden tot een lagere geluids- en milieuoverlast. De NH-90 kan ten opzichte van de Lynx veel meer passagiers tegelijkertijd meenemen (14 in totaal) en heeft een veel grotere actieradius. Daardoor kunnen we ook een betere invulling geven aan kustwachttaken, zoals search and rescue (SAR). Overigens gaat over niet al te lange tijd de Kustwacht zelf ook vanaf De Kooy vliegen. Je ziet daardoor een clustering van kustwachtactiviteiten ontstaan, waaraan wij als KM een groot deel bijdragen. Naast SAR-vluchten voeren we ook al algemene inspectievluchten uit. De Kooy groeit hierdoor uit tot een maritiem vluchtcentrum voor de Noordzee. Het is afwachten of de Groep Maritieme Patrouille Vliegtuigen daar in de toekomst ook een rol in kan spelen. Voorlopig richten we ons eerst op de gezamenlijke Open Dag, waarbij MVK De Kooy en Den Helder Airport zich samen van hun beste kant zullen laten zien.'


 Den Helder Airport centrum van offshore-activiteiten 

Het allernieuwste platform van Gaz de France, vlak voor transport naar zee gefotografeerd op de Heerema-werf in Vlissingen.



‘In de loop der jaren is Den Helder Airport uitgegroeid tot het centrum van de offshore-helikopteractiviteiten in Nederland', zegt field operations manager Ben Waardenburg van GDF Production Nederland BV. ‘Ook al onze bemanningswisselingen op de platformen worden met helikopters vanaf Den Helder Airport uitgevoerd'.

Gaz de France (GDF) heeft op het Nederlandse continentale plat in totaal 27 vaste offshoreplatformen. Aan eigen personeel werken hier, verdeeld over twee ploegen, circa 90 mensen volgens een systeem van veertien dagen op en veertien dagen af. Daarnaast zijn ook nog mensen van onderaannemers, zoals onderhoudspersoneel, op de platformen actief. ‘In totaal zijn er voor ons bedrijf dagelijks gemiddeld 110 man productiepersoneel offshore aan het werk. Onze bemanningswisselingen vinden altijd op dinsdag plaats. Dan huren we extra helikopters in, zodat we de hele dag met een S76 en een S61N van en naar Den Helder Airport kunnen vliegen. Voor het dagelijkse vliegverkeer maken we gebruik van een S76, die wordt gevlogen door Schreiner. Op jaarbasis maken we gemiddeld 2100 vlieguren en rond de 10.000 landingen. De meeste landingen hebben betrekking op interfield verkeer ofwel het shuttelen van mensen van het L10A-complex naar onze onbemande platformen in de K- en L-blokken. Op Den Helder Airport zelf maken we jaarlijks zo'n 850 landingen. Dit is ruim 10 procent van het totale aantal landingen op deze luchthaven door alle acht operators samen die van hieruit hun offshore-helikopteractiviteiten ontplooien'.

Field operations manager Ben Waardenburg: ?We zitten gemiddeld met 110 man productie-personeel offshore?.

Ervaringen
Op de vraag hoe de ervaringen zijn met Den Helder Airport, antwoordt Ben Waardenburg: ‘Over het algemeen zijn deze goed en als operator zijn we heel verheugd dat er een nieuw stationsgebouw komt. Luchthavendirecteur Roel Hijmans heeft ons al in een vroeg stadium de plannen hiervoor voorgelegd en het ziet er allemaal heel indrukwekkend uit. Verder ben ik blij dat de openingstijden van Den Helder Airport in de loop der jaren enigszins zijn aangepast. Alleen 's morgens vroeg hebben we nog wel eens wat problemen, maar dat komt doordat de operators het liefst allemaal als eerste om half acht aan hun vlucht willen beginnen. Iedereen wil de dag offshore zo lang en efficiënt mogelijk benutten. Overigens vind ik het wel een bezwaar dat de openingstijden op feestdagen beperkt zijn. Dinsdag 30 april bijvoorbeeld was hier een goed voorbeeld van, want op deze vaste dag voor onze bemanningswisselingen ondervonden we inderdaad enige hinder van die beperkingen'.

Toekomst
De activiteiten van Den Helder Airport staan of vallen met die van de operators op het Nederlandse continentale plat. Over laatstgenoemde activiteiten zegt Ben Waardenburg: ‘Zo'n twee tot drie jaar geleden dachten we dat het binnen tien jaar wel afgelopen zou zijn op het Nederlandse plat. Maar nu kijken we daar heel anders tegenaan. Het perspectief is duidelijk veel optimistischer dan enige jaren geleden. Dit komt doordat zowel wij als de andere maatschappijen ondertussen diverse nieuwe gas- en oliereservoirs hebben ontdekt. Hierdoor worden ook weer nieuwe investeringen offshore gedaan. Zelf hebben wij zowel vorig jaar november (K12G) als april dit jaar (G17) nieuwe platformen offshore geïnstalleerd. We verwachten dat er de komende tijd nog enkele vondsten zullen volgen. Dit alles biedt perspectief voor de toekomst, zodat we nog geruime tijd op het Nederlandse continentale plat actief zullen blijven. Ook Den Helder Airport zal hiervan profiteren'.

Maatregelen
De gebeurtenissen van 11 september 2001 hebben ook invloed gehad op de activiteiten van Den Helder Airport. ‘Alle operators hebben met Roel Hijmans overleg gevoerd om extra maatregelen te treffen om terroristische aanslagen te voorkomen. Eén van de actiepunten die daaruit zijn voortgekomen is een X-ray scanner om de bagage te kunnen controleren. Daarnaast zijn nog enkele andere punten aangescherpt', aldus de field operations manager van Gaz de France, die goed te spreken is over de manier waarop steeds met de luchthavendirectie over eventuele problemen kan worden gesproken.


 

 

 



Airmail augustus 2018

Airmail augustus 2018

Hier vindt u de meeste recente uitgave van Airmail.

Klik op de afbeelding of link onderaan dit bericht om de gehele nieuwsbrief te kunnen lezen. 

Lees verder »
Airmail oktober 2017

Airmail oktober 2017

Lees verder »
Airmail mei 2017

Airmail mei 2017

De mei editie van Airmail met o.a. NWTA voorzitter Hans Timmer over de aanleg van windturbineparken en de werkgelegenheid hierdoor, Ron van der Laan, regiodirecteur Peterson over platformontwikkeling, Kees Visser over drones en de toekomst en Jacques de Waal over de ondernemersvereniging Kooijpunt. 

Lees verder »
Contact »
Created by Trefnet • Powered by Shark CMS