Dé regionale luchthaven van Noord-Holland-Noord

Contactadres

Luchthavenweg 10A
1786 PP Den Helder

Telefoon: +31 (0) 223 - 635 666

E-mail: info@denhelderairport.nl

Post en vracht offshore

Luchthavenweg 10
1786 PP Den Helder

Vermeld hierbij duidelijk de vracht afhandelaar, het platform, oliemaatschappij en contactpersoon.

Nieuwsbrief november 1998

02-11-1998

 

Voorwoord

Zoals u verderop in deze nieuwsbrief kunt lezen, groeit Den Helder Airport sneller dan verwacht. Verantwoordelijk hiervoor is het aanhoudend hoge activiteiten-niveau in de offshore-industrie op de Noordzee. Dit is niet alleen goed voor de luchthaven maar ook voor de stad Den Helder. Het bezorgt ons namelijk behoorlijk wat werk.
Kijken we naar de toekomst, en dan met name naar volgend jaar, dan is de kans heel reëel dat de activiteiten op de Noordzee zullen afnemen. Dit zal direct weer effect hebben op het aantal vliegbewegingen van en naar Den Helder Airport. Door de aanhoudend lage olieprijzen op de wereldmarkt, de crisis op de financiële markten en het dalende energieverbruik beginnen de oliemaatschappijen nu al met het verminderen van hun investeringen offshore en het drukken van hun kosten onshore. Zo gaat de NAM bijvoorbeeld rond de jaarwisseling haar boorvloot op het Nederlandse continentale plat terugbrengen van vier naar twee eilanden. Met andere woorden, Nederlands grootste offshore-operator heeft rigoureus het mes gezet in haar exploratie-activiteiten. Andere oliemaatschappijen zullen dit voorbeeld ongetwijfeld volgen. Wat het effect hiervan voor Den Helder Airport zal zijn, wordt pas over een enige tijd duidelijk. Het aantal helikopterbewegingen zal in ieder geval afnemen. Hopelijk zal een deel van dit verlies worden gecompenseerd door een toename van het aantal zakenvluchten en de start van de vliegtuigbouw-activiteiten door Euro-Enaer. Wij houden u op de hoogte.

Roel Hijmans
Directeur


Den Helder Airport heel professionele luchthaven

E?n van de drie Sikorsky S-76 helikopters van Bristow die op Den Helder Airport zijn gestationeerd.


Op 1 juli van dit jaar is Bristow Helicopters op Den Helder Airport officieel van start gegaan met het uitvoeren van helikoptervluchten voor de NAM. "We zijn hier", zegt chef vlieger Theo Lenssen van Bristow, "hartelijk ontvangen. Maar ook de Koninklijke Marine, Skyline Aviation, Schreiner Northsea Helicopters en Peterson verlenen ons goede medewerking. De mensen zijn vriendelijk en er wordt hier heel professioneel gewerkt."

Theo Lenssen (49), Nederlander van geboorte, is al twintig jaar in dienst van Bristow Helicopters. Een van oorsprong Engelse helikoptermaatschappij die begin zestiger jaren is opgericht door Allan Bristow.
"Allan Bristow werkte destijds op een vissersboot die voor de opsporing van walvissen was uitgerust met een helikopter. Toen de offshore-industrie zich op de Noordzee begon te ontwikkelen, was hij er dan ook als één van de eersten bij om helikopterdiensten aan te bieden. Bristow Helicopters is ondertussen uitgegroeid tot een groot internationaal bedrijf dat wereldwijd werk biedt aan 2.000 mensen. Het hoofdkantoor staat in Redhill, vlakbij Gatwick. Vanuit diverse plaatsen in Engeland, Schotland en op de Shetland Eilanden voeren wij helikoptervluchten uit voor de offshore-industrie. En vanuit Noorwegen gebeurt dit met Norsk Helicopters, waarin Bristow een 49%-belang heeft. Verder heeft ons bedrijf een belang in de Italiaanse maatschappij Helitalia en zijn we actief in Australië, China, Midden-Amerika en op de Filippijnen en Falkland Eilanden. Naast vluchten voor de offshore-industrie worden vanuit Engeland ook Search and Rescue (SAR) operaties uitgevoerd, evenals politievluchten. Verder hebben we nog een groot trainingsinstituut in Hamshire, waar we trainingen verzorgen voor de landmacht, luchtmacht en marine. En sinds kort hebben we natuurlijk een dependance in Den Helder."

Start
"Twee weken voordat we hier officieel van start gingen, waren we al begonnen met het opzetten van onze vestiging. Van Skyline Aviation konden we zowel kantoor- als hangarruimte huren. Op dit moment vliegen we vanaf Den Helder Airport met twee Sikorsky's S-76 helikopters. Als reserve hebben we nog een derde toestel van dit type. Gemiddeld maken we per dag twaalf vluchten voor de NAM. Hiervoor hebben we een contract gesloten met een looptijd van vijf jaar en opties om dit twee keer met een jaar te verlengen. Hopelijk slagen we er in om nog meer contracten te sluiten, zodat we ook in de verdere toekomst hier kunnen blijven. Op dit moment vliegen we ook al vanuit Norwich voor Shell Expro op platformen die in het zuidelijke deel van de Britse sector op de Noordzee staan. Doel is om op termijn vanuit Den Helder en Norwich met in totaal vijf Sikorsky S-76 helikopters het hele zuidelijke deel van de Noordzee te bestrijken.
Onze helikopters zijn uitgerust met Franse Ariel motoren. Per vlucht kunnen 11 passagiers meegenomen worden. Hoewel het in Nederland niet verplicht is, zijn onze toestellen uitgerust met een zogeheten IHUMS monitoring system. Dit mede door Bristow ontwikkelde systeem voert continu metingen uit op ongeveer 40 verschillende punten. Zo registreert het onder meer de trillingen in de motoren, de tandwielkast en de aandrijvingen van de rotors. Verder hebben de helikopters camera's aan boord die het trekken van de bladen van zowel de hoofd- als staartmotor registreren. Alles wordt nauwkeurig vastgelegd en kan na de vlucht op papier worden uitgeprint. Doel hiervan is om al in een heel vroeg stadium dreigende mankementen op te sporen, zodat ongelukken voorkomen kunnen worden. In Engeland is dit monitoring systeem overigens wel verplicht. Verder zijn onze helikopters uitgerust met een waarschuwingssysteem voor te laag vliegen en met een speciaal waarschuwingsbaken als het toestel onverhoopt toch in zee terecht zou komen."

Ontvangst
"Op Den Helder Airport willen we op termijn ons personeelsbestand uitbreiden tot 24 medewerkers, waaronder 14 vliegers en 10 monteurs. Toen we hier kwamen, kregen we een uitgebreide briefing van de Koninklijke Marine die ons vertelde wat de juiste vliegroutes van en naar de luchthaven waren en waar de geluidsgevoelige gebieden lagen. Al snel werd het ons duidelijk dat Den Helder Airport over heel goede faciliteiten beschikt. Er is een radar, een ILS systeem en nog veel meer. Kortom, de luchthaven werkt heel professioneel en ditzelfde geldt voor Skyline, Schreiner en Peterson, waarmee we contracten hebben gesloten om ons te assisteren bij ons werk. Zelf was ik al 30 jaar niet meer in Nederland geweest en in het begin moest alles best wel even wennen. Er is hier veel veranderd, maar de mensen zijn vriendelijk en behulpzaam en er heerst een gunstig werkklimaat."


Open Dag wederom een succes

Ook dit jaar is de Open Dag weer door enkele duizenden belangstellenden bezocht. De goede weersomstandigheden hebben er zeker toe bijgedragen dat het op zondag 26 juli een heel geslaagde manifestatie is geworden. Helaas arriveerde door vertraging, opgelopen bij een Engelse vliegshow, een aantal vliegtuigen later dan verwacht op Den Helder Airport. De organisatie van de Open Dag zal haar uiterste best doen om dit een volgende keer te voorkomen. Gezien de vele positieve reacties zal er, voorafgaand aan het Strandspektakel, volgend jaar zeker weer een soortgelijke manifestatie worden georganiseerd.

Het prototype van de Eaglet van Euro-Enaer kon op de Open Dag uitvoerig worden bekeken.


Kort Nieuws
 
Op 16 september vond op Den Helder Airport de officiële opening plaats van het nieuwe regiokantoor van de Kamer van Koophandel. Speciaal voor deze manifestatie, die door een groot aantal genodigden werd bijgewoond, waren de toegangswegen naar de luchthaven versierd met bijna 200 bedrijfsvlaggen. Het nieuwe kantoor bevindt zich op de begane grond van het luchthavengebouw, links van de ingang, en telt drie medewerkers. Dit zijn Jacco IJsselstein, Frank Zijp en Maruschka Kluft.

 

Sinds kort staan, naast andere belangrijke informatie over de luchthaven, ook de nieuwsbrieven op de eigen Internet site. Het adres hiervoor is: www.den-helder-airport.nl. Heeft men na het lezen hiervan nog vragen, dan kunnen deze bijvoorbeeld worden gesteld via het e-mail adres: info@den-helder-airport.nl. Ook kunt u eventuele opmerkingen en suggesties kwijt in het onlangs aangelegde gastenboek dat u kunt vinden op diezelfde site.

Van 17 tot en met 19 november is Den Helder Airport samen met Schreiner Northsea Helicopters en Biardo Survivalsuits met een eigen stand vertegenwoordigd op de vakbeurs Oil-, Gas- & PetroTech (voorheen Holland Offshore), die in de Amstelhal van het RAI-complex in Amsterdam wordt gehouden. De stand maakt deel uit van een grote Den Helder presentatie.

De 17-jarige Wereld- en Europees kampioen judo bij de junioren, Edith Bosch, is onlangs door de Judobond Nederland uitgeroepen tot "het talent van het seizoen '97/'98". Voor haar goede en constante prestaties in het afgelopen judoseizoen kreeg zij in Helmond de Judo Award uitgereikt en werd zij in de bloemetjes gezet. Edith, die lid is van de judovereniging De Uitkomst in Anna Paulowna, werkt ook in binnen- en buitenland aan de naamsbekendheid van Den Helder Airport. Hiervoor heeft zij met de luchthaven een sponsorcontract gesloten.


Euro-Enaer op de verkooptoer 

Potenti?le klanten mogen nu meevliegen in de nieuwe Eaglet van Euro-Enaer.

De testvluchten met het nieuwe tweepersoons-vliegtuig van het type Eaglet zijn volgens een woordvoerder van Euro-Enaer goed verlopen. "We mogen nu met twee personen vliegen en zijn hierdoor in staat om het nieuwe vliegtuig aan potentiële klanten te showen. We hebben trouwens al een aantal vluchten met serieuze gegadigden gemaakt. Ook zijn we naar de Farnborough Airshow in Engeland geweest. Er bestaat met name in Nederland, Engeland, Mexico en Israël veel belangstelling voor de Eaglet. De certificering van het toestel zal volgend jaar juni worden afgerond. Voor die tijd moeten we eerst nog enkele testvluchten uitvoeren met het eerste vliegtuig dat we willen gaan verkopen. De bouw van de onderdelen voor dit toestel is onlangs in Chili van start gegaan. We verwachten de onderdelen volgend jaar maart in Nederland, waarna op Den Helder Airport de assemblage zal plaatsvinden. Dit laatste gebeurt in de hangars van Schreiner, waar we begin december onze intrek zullen nemen. Al met al zitten we goed op schema en hopen medio volgend jaar de eerste Eaglets te kunnen afleveren."   


Peterson biedt compleet pakket logistieke dienstverlening
 
"Als logistiek dienstverlener hebben wij op Den Helder Airport een flinke groei doorgemaakt. We zijn hier voor zowel oliemaatschappijen, offshorecontractors als toeleveranciers actief", zegt manager Timo Beerepoot van Peterson Den Helder. "Ook Bristow Helicopters die pas op de luchthaven is neergestreken, maakt gebruikt van de expertise van ons bedrijf."

Aan de wieg van de Peterson-vestiging in Den Helder stond Rob Tompot, die hier in 1980 van start ging met het opzetten van transportdiensten tussen deze havenstad, IJmuiden, Aberdeen en Great Yarmouth. "In eerste instantie", zegt Tompot, die nu directeur is van de hele Peterson Offshore Group, "hebben we ons destijds gericht op de algemene expeditie voor met name de offshore-industrie. Later zijn daar tal van andere logistieke activiteiten bijgekomen."
"In 1985", vult Beerepoot aan, "zijn we ook op Den Helder Airport van start gegaan. Placid was onze eerste klant, enkele jaren later volgde de NAM. Voor deze oliemaatschappij registreerden we eerst alleen de helikoptervluchten, maar later namen we ook de
 vrachtafhandelings- en douaneformaliteiten voor onze rekening. Op dit moment kunnen we onze klanten echter een compleet pakket van logistieke diensten bieden. Hiertoe behoren ook het inhuren van helikopters, het plannen van helikoptervluchten en het begeleiden van passagiers. Ons pakket is namelijk heel breed en divers. Op de luchthaven zijn thans zes mensen voor ons aan het werk. Dit gebeurt in twee ploegen. Standaard zijn zij al een uur voor de opening van de luchthaven aanwezig om onder andere vracht in ontvangst te nemen. Na binnenkomst van de laatste helikopter wordt door onze mensen het programma voor de volgende dag nog voorbereid."

Verhuizing
"Inclusief onze vestiging aan de Nijverheidsweg", vervolgt Tompot, "heeft Peterson Den Helder twaalf mensen in dienst. In totaal biedt de onderneming, die ook nog in 21 andere landen actief is, werk aan 450 mensen. Ongeveer 77 jaar geleden is het in Rotterdam allemaal begonnen met het uitvoeren van kwaliteits- en kwantiteitscontroles op granen, veevoeders en kolen. Nu is Peterson in Nederland de grootste cargadoor van alle scheepsagenturen.
Ons kantoor aan de Nijverheidsweg in Den Helder wordt overigens binnenkort gesloten. We gaan namelijk verhuizen naar de Paleiskade, waar we de beschikking krijgen over nieuwe kantoor- en opslagruimtes."
"Steeds meer bedrijven", voegt Beerepoot hieraan toe, "laten Peterson als hun vertegenwoordiger optreden. Dit geldt met name voor bedrijven die ver weg of in het buitenland zitten. Wij doen er dan ook alles aan om hun belangen optimaal te behartigen en streven er continu naar om de beste te zijn. Op dit moment zijn we bezig om al onze planningsactiviteiten op de luchthaven te concentreren. Het bovenstaande stelt ons in staat om onze klanten vanaf de luchthaven een totaal pakket aan diensten te verlenen."

Toekomst
"Ik voorzie", besluit Tompot, "dat er over niet al te lange tijd op Den Helder Airport één centraal planningscentrum voor alle helikoptervluchten op het Nederlandse continentale plat zal ontstaan. Een centrum dat wordt aangestuurd door een neutrale operator en dit zouden wij dan graag willen zijn. Aan de voorbereidingen hiervan wordt achter de schermen door ons al hard gewerkt."

Steeds meer bedrijven laten Peterson op Den Helder Airport als hun vertegenwoordiger optreden.


Den Helder Airport schitterend bedrijf
 
De luchthaven is een verrijking voor Den Helder en van groot belang voor een toename van de werkgelegenheid, zegt mevrouw D.C.A. van der Pluijm-Noordergraaf, secretaresse van de Wijkcommissie De Schooten-Oost en een trouwe lezer van deze nieuwsbrief die zij als zeer waardevol beschouwt.

 

De Wijkcommissie De Schooten-Oost is één van de acht commissies in Den Helder die als een soort bemiddelaars fungeren tussen de huurders en de Woningstichting, de eigenaar van de woningen.
"Onze commissie, die twaalf jaar geleden is opgericht, bestaat in de huidige samenstelling nu zo'n acht jaar. Zelf maak ik ook al acht jaar deel uit van het bestuur. Eerst vier jaar als penningmeesteresse en nu als secretaresse. Het bestuur, dat om de vier jaar door de huurders wordt gekozen, bestaat uit vijf personen. Elke maand wordt er vergaderd en één keer per jaar organiseren
 wij een openbare jaarvergadering. Het is heel leuk werk om te doen.
De Wijkcommissie De Schooten-Oost beschouw ik als een soort trait-d'union tussen de huurders en de Woningstichting. Onze belangrijkste taken zijn bemiddeling en doorverwijzing naar de juiste personen. En soms doen wij ook nog wel eens iets extra's als mensen echt in de problemen raken en bij de Woningstichting geen gehoor meer vinden."

Plezier
Met Den Helder Airport, en met name het civiele gedeelte, hebben de mensen in onze wijk weinig problemen. We hebben namelijk echt de indruk dat de wijk wordt ontzien. Zelf vind ik de luchthaven een schitterend bedrijf, maar ik ben dan ook echt vliegtuig-minded. Nog niet zo lang geleden heb ik een Open Dag bezocht en ik heb me toen verbaasd over de enorme groei, die me overigens niet verontrust.
Ik denk juist dat we die groei nodig hebben. Vooral voor Den Helder is een toename van dewerkgelegenheid van groot belang. Zeker nu deze bij Defensie steeds meer afneemt. Het heeft mij altijd veel plezier gedaan dat de vorige wethouder, de heer E.E. Kip, er alles aan heeft gedaan om de luchthaven wijd en zijd te promoten. Als bewoner heb ik nooit last gehad van de luchthaven. Ook vroeger niet toen de helikopters hier vlakbij van de oude gemeentelijke luchthaven opstegen. Ik vond het juist een prachtig gezicht als zij langskwamen. Voor mij mogen de ontwikkelingen op de luchthaven gewoon doorgaan. Het bouwen van vliegtuigen beschouw ik ook als een verrijking. En de nieuwsbrieven die Den Helder Airport uitgeeft, vind ik heel informatief. Zij worden dan ook altijd met veel plezier gelezen. Misschien is het een goed idee om de nieuwsbrief in De Schooten huis-aan-huis te gaan verspreiden. Volgens mij zal dit door de bewoners zeer op prijs worden gesteld", aldus de 61-jarige wijkcommissie-secretaresse die de luchthaven duidelijk een warm hart toedraagt.

Mevrouw D.C.A. van der Pluijm-Noordergraaf: "Ik heb echt geen problemen met Den Helder Airport".


 


 

 

 

 


 

 

 

 

Airmail augustus 2018

Airmail augustus 2018

Hier vindt u de meeste recente uitgave van Airmail.

Klik op de afbeelding of link onderaan dit bericht om de gehele nieuwsbrief te kunnen lezen. 

Lees verder »
Airmail oktober 2017

Airmail oktober 2017

Lees verder »
Airmail mei 2017

Airmail mei 2017

De mei editie van Airmail met o.a. NWTA voorzitter Hans Timmer over de aanleg van windturbineparken en de werkgelegenheid hierdoor, Ron van der Laan, regiodirecteur Peterson over platformontwikkeling, Kees Visser over drones en de toekomst en Jacques de Waal over de ondernemersvereniging Kooijpunt. 

Lees verder »
Contact »
Created by Trefnet • Powered by Shark CMS